Voor velen was 13 september 2013 een gewone dag. Niet voor Owen Manusama en Paul Cremers. Die dag stonden ze namelijk bij de Kamer van Koophandel en richtten ze Appart Media op. Gewapend met gezonde ondernemerslust en een bijna oneindige hoeveelheid aan ideeën liepen ze naar buiten. De lancering was geslaagd.
Paul herinnert zich die dag nog goed: "Het was puur intuïtie en een gezamenlijke passie voor creativiteit die ons dreef. Op dat moment was er nog geen uitgebreid businessplan, geen marketingstrategie: gewoon een goed gevoel en de drang om iets unieks te creëren. Wat me nog steeds bij blijft, is dat we begonnen met slechts één iMac. We hebben echt vanuit het niets iets geweldigs opgebouwd! En die late avonden met Owen, waar we logo's ontwierpen voor klanten en ons werk steeds verfijnder maakten samen, dat was een mooi avontuur op zich!”
Waaraan Owen toevoegt: "Het was een zakelijke start, met een gewoonlijke inschrijving bij de KvK. Niet bijzonder op het eerste gezicht, maar voor ons was het de start van een reis naar het onbekende."
Date
Categorie
Het oorspronkelijke idee achter Appart Media was eenvoudig maar krachtig: Een samensmelting van ‘App’ (appontwikkeling), ’Art’ (kunst) en Media, alles rondom social media. Het weerspiegelde de wens om zowel kunstzinnige als technologische oplossingen te creëren voor relaties. Iedereen heeft natuurlijk een eigen ervaring met kunst en alleen voor degenen die ervan houden, wordt het gewaardeerd. Met dit in het achterhoofd wilde Appart Media alleen oplossingen creëren die de doelgroep mooi vindt. Terwijl ze begonnen met app-ontwikkeling, besloten Paul en Owen ook mee te liften op de opkomende bubbel van social media, iets wat tien jaar geleden nog niet zo prominent was als vandaag de dag.
Maar dat is niet alles! App en Art zijn meer dan zomaar namen: ze zijn de personificatie van Appart's visie.
Als rasechte sciencefiction fans wilden Owen en Paul dat er ook echt een verhaal was dat de waarden van Appart weerspiegelde. Het is het verhaal van de krantenjongen App die met zijn trouwe viervoeter Art een kosmische edelsteen vindt in een boekwinkel. Deze is voor velen zeer herkenbaar, want het is ons logo!
De eigenaar van de boekwinkel is verdwenen en door een aanraking met de steen worden App en Art gelanceerd naar het Appart universum, waar ze allerlei avonturen beleven. Avonturen over goedheid, reizen door de ruimte en de noodzaak om anderen te helpen. Deze avonturen vertalen zich in het werk dat de Appart superhelden iedere dag voor onze relaties verzetten.
De krantenjongen en zijn hond, onze superhelden, de voorliefde voor retro sci-fi komen overal terug: op kantoor, onze website, in onze presentaties en in de dagelijkse discussies tijdens de lunch over welke Star Wars serie of film nu het beste is.
Owen voegt hier nog aan toe: "Het verhaal van App en Art weerspiegelt onze visie dat superhelden en astronauten samenwerken om zowel onze relaties als onszelf te ondersteunen." Uiteindelijk werd de naam ingekort tot "Appart," maar de ambitie bleef hetzelfde: "Een full-service marketingbureau worden dat onderscheidende oplossingen biedt.’’
Voor Paul en Owen zijn superhelden de essentie van hun team, een team dat begrijpt dat niet elk probleem kan worden opgelost door één superheld. Samenwerking en het bundelen van krachten zijn essentieel om de uitdagingen aan te gaan. De astronauten kwamen later in het beeld als een afspiegeling van de relaties van Appart.
Owen verduidelijkt: "We houden van sciencefiction en de wereld van het onbekende. We geloven dat iedereen een soort 'superkracht' in zich heeft, ergens een talent. Een superheld is iemand die anderen wil helpen met zijn eigen bijzondere krachten, iemand die meer wil doen dan alleen voor zichzelf leven. Onze liefde voor sci-fi en retro space-thema's vormt daarom een constante in ons verhaal."
De astronauten zijn een symbool van onze relaties die naar ongekende hoogtes worden gebracht, soms zelfs tot in de ruimte. Het idee hierachter is dat sommige doelen zo hoog reiken dat ze een astronautenpak nodig hebben om dat te bereiken. Bij ons is niet “the sky the limit”. Bij Appart begint het avontuur daar pas.
Wat de samenwerking tussen Owen en Paul zo succesvol maakt is helemaal geen geheim. Ze zijn er namelijk heel open over: Het is de onvoorwaardelijke toewijding aan elkaar. Ze zijn niet alleen complementair qua vaardigheden, maar ook als persoonlijkheden. Owen is financieel sterk en heeft een scherp oog voor zowel zakelijke als visionaire aspecten, terwijl Paul meer conceptueel en creatief is. Ze kunnen afzonderlijk opereren maar vormen samen een onverslaanbaar team. Het niet zo geheime ingrediënt? Ze delen een eerlijke en respectvolle relatie, met een gedeelde focus en het vermogen om problemen op te lossen en samen te groeien!
Overal binnen Appart is de combinatie van samenwerking en persoonlijke benadering de basis voor het succes van de afgelopen 10 jaar. Deze kracht zorgt er ook voor dat de komende tien jaar ook succesvol zullen zijn. Ze zijn trots op de manier waarop ze zaken aanpakken en hun relaties bedienen, altijd met een focus op het leveren van kwaliteit en resultaten die de verwachtingen overtreffen.
Wat maakt een dag bij Appart echt top? Owen hoefde niet lang na te denken over het antwoord: ‘’Elke dag bij Appart begint en eindigt met een glimlach, dat maakt een dag bij Appart nou echt top.’’ Voor Paul betekent dit om elke dag met zijn passie en hobby bezig te zijn. ‘’Als je doet waar je van houdt, dan zie je het nooit meer echt als een werkdag en dat is een onbeschrijfelijk gevoel.’’ Owen sluit zich hier volledig op aan!
Terugkijken roept mooie herinneringen op, maar zowel Owen als Paul kijken het liefst vooruit. Ze zijn gegroeid vanuit een start-up in een garage tot een volwassen bedrijf met een gedreven team en geoptimaliseerde processen.
Paul voegt eraan toe: "We hebben de afgelopen 10 jaar enorme sprongen gemaakt en dat is iets om trots op te zijn. Als je met passie werkt, lijken de dagen nooit als werkdagen.’’
Over 10 jaar ziet Appart zichzelf nog steviger geworteld in Limburg en mogelijk in andere landen, met meer waardevolle relaties en een groeiend team. De ambities reiken zelfs tot internationale expansie, met een tweede vestiging en groei als centrale doelen.
De grootste uitdaging? Volgens Paul is het om altijd scherp te blijven, de veranderende markt te begrijpen en de klanten de aandacht en service te bieden die ze verdienen. ‘’Dat is voor ons geen zware uitdaging. Je kunt wel eerste worden maar je moet ook eerste blijven.’’
Owen voegt eraan toe: "Het potentieel ligt bij onze mensen. Als we blijven investeren in onze mensen, kunnen we alles bereiken, maar we moeten ook opboksen tegen concurrentie en ervoor zorgen dat we altijd onderscheidend blijven."
De basis voor de toekomst is in ieder geval gelegd.
Terwijl Appart dit jaar zijn 10-jarig jubileum viert, kunnen Owen en Paul met trots terugkijken op een reis die begon met een visie en nu een sterke werkelijkheid is geworden. Ze blijven gedreven en vastberaden om de komende 10 jaar nog meer successen te bereiken.
Het einde van een hoofdstuk, maar het begin van een nieuw avontuur. Op naar de sterren en verder, in een universum vol creativiteit en oneindige mogelijkheden.
Op 12 september 2013 kondigde NASA aan dat de Voyager ruimtesonde ons sterrenstelsel had verlaten. De dag erna begon een nieuw ruimte avontuur in de vorm van Appart. Sindsdien is het team superhelden alleen maar groter geworden, vele websites zijn gelanceerd, campagnes zijn opgezet en het ene project na het andere is opgeleverd. Maar sommige dingen veranderen nooit: onze relatie staat centraal en onze gezonde ondernemerslust en een bijna oneindige hoeveelheid aan ideeën zijn er nog steeds.
Onze ruimtereis gaat door, samen met onze relaties en superhelden.
Onze marketing topper Eva Huirne is van alle markten thuis. Ze draait haar hand niet om voor een sterke tekst of een gedegen onderzoek naar de online positie van onze relaties!
Na een succesvolle stage in ons Appart universum kon ze geen afscheid nemen. We waren daarom ook blij dat ze bij ons aan de slag ging als junior online marketeer en daarmee een welkome aanvulling op ons team kan blijven. De rust die ze uitstraalt staat in schril contrast met haar harde werk. Nieuwe projecten vliegt ze met creatief enthousiasme aan en campagnes maakt ze sprankelend met haar originele ideeën. Haar dagelijkse werkzaamheden sluiten mooi aan bij haar studie waar ze nu druk mee bezig is, namelijk de Master International Business: Strategic Marketing aan de Universiteit Maastricht.
Eva maakt niet alleen grote, hoge en verre sprongen op marketing gebied, maar ze is ook sinds haar achtste fanatiek op de atletiekbaan te vinden! Daarnaast speelt ze saxofoon, leest ze veel boeken, snowboardt ze en bezoekt ze graag feesten en festivals. Haar brede interesses zet ze dagelijks in om de content tot grote hoogtes te brengen.
Ze maakt zelfs heerlijke monchoutaart volgens het recept van haar oma.