Alle 7 Google Campagnes op een rijtje!

Het starten van een Google Ads-campagne is jouw eerste stap naar een betere online vindbaarheid in Google’s zoekmachine. Dit proces, ook wel bekend als Search Engine Advertising (SEA), biedt verschillende campagne types die aansluiten op je specifieke doelen. Of je nu meer verkeer naar je website wilt trekken, je merkbekendheid wilt vergroten of directe verkopen wilt stimuleren, er is altijd een passende Google Ads-campagne voor jouw doel. 

Ben jij benieuwd welke Google Ads-campagne je het beste kan inzetten? In deze blog nemen we je mee langs de zeven belangrijkste Google Ads-campagnes, zodat je precies weet welke het beste past bij jouw doelen.


Date

21-08-2024

Categorie

Marketing
Auteur
Eva Huirne
Online Marketeer

Welke Google Ads-campagnes zijn er en wanneer zet je ze in?

Google is al meer dan 25 jaar de dominante partij op het gebied van zoek- en dataverkeer op het internet. Dit geeft Google (of Alphabet, zoals het moederbedrijf tegenwoordig heet) een machtige positie om gerichte advertenties bij de juiste gebruiker zichtbaar te maken, gebaseerd op zoek- en surfgedrag. Google Ads biedt verschillende campagne types, elk met unieke voordelen en toepassingen. Hieronder vind je de zeven belangrijkste:


1. Zoek campagnes: bereik gebruikers met een hoge intentie

Een zoek campagne toont advertenties aan gebruikers die actief op zoek zijn naar bepaalde zoekwoorden. Dit maakt het een krachtige tool om gebruikers te bereiken die een hoge intentie hebben om te converteren. Denk dan bijvoorbeeld aan het aanvragen van informatie, het kopen van een product of het inschrijven voor een dienst. Maar wanneer zet je een zoek campagne in? Ze zijn ideaal voor het bereiken van gebruikers met een hoge intentie die actief op zoek zijn naar producten en/of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. 


Heb je recent een zoekwoordenonderzoek voor jouw doelgroep uitgevoerd? Dan komt dat goed van pas en kun je dat zeker gebruiken als je dit campagnetype wilt inzetten!



2. Display campagnes: bouw aan je merkbekendheid

Waar zoek campagnes gefocust zijn op zoekwoorden, is een display campagne vooral gericht op het visuele aspect. Hierbij maak je gebruik van visuele advertenties die worden getoond op websites binnen een advertentienetwerk. Denk dan bijvoorbeeld aan banners, afbeeldingen en video's die op diverse websites en apps worden getoond.

Dus, wil jij bouwen aan je merkbekendheid of gebruikers retargeten die je website al hebben bezocht? Zet dan een display campagne in! Hoewel de focus minder ligt op directe conversies, bieden display campagnes de mogelijkheid om een breed publiek te bereiken en je merk top of mind te houden.

3. Shopping-campagnes: boost je e-commerce verkoop

Heb jij een e-commerce bedrijf en verkoop je producten direct aan de consument? Dan is een shopping-campagne een must! Met deze campagne kun je productadvertenties tonen aan gebruikers die actief zoeken naar producten die je aanbiedt. 


Een handige tool (en gratis!) is het Google Merchant Center. Als je een koppeling tussen Google Ads en Merchant Center maakt, worden je productgegevens van Merchant Center naar Google Ads doorgegeven voor gebruik in advertentiecampagnes. Zo kun je productinformatie uploaden in het Google Merchant Center en vervolgens beheren. Hierdoor kun je gedetailleerde advertenties maken die jouw merknaam, prijs en een afbeelding van het product bevatten. Het resultaat? Een stijging in jouw verkopen en het genereren van verkeer naar jouw productpagina. Hierdoor bereik je gebruikers met een hoge koopintentie!

4. Video campagnes: creëer een diepgaande connectie

Soms wil je een kort verhaal op een visuele manier vertellen. Dit doe je om een emotionele verbinding te creëren of een complexere boodschap over te brengen. Video campagnes zijn hier perfect voor! Deze campagnes zijn ideaal om je merkbekendheid te vergroten en gebruikers te betrekken met boeiende verhalen of productdemonstraties. Door gebruik te maken van platforms zoals YouTube, kun je met bewegend beeld een blijvende indruk achterlaten bij je doelgroep.

5. App-campagnes: vergroot je app-installaties

Heb jij een mobiele app voor jouw bedrijf en wil je de app-installaties verhogen? Dan zijn App-campagnes de juiste keuze! Deze campagnes zijn gericht op het promoten van mobiele apps door advertenties te tonen op verschillende platforms, waaronder zoeknetwerken, displaynetwerken, in-apps en social media. Ze sturen gebruikers direct naar app stores, wat leidt tot een hogere download rate en meer betrokkenheid bij de app.

6. Google Performance Max campagne: maximaliseer resultaat 

De Google Performance Max-campagne is een krachtige alles-in-één oplossing die automatisering en machine learning gebruikt om je advertenties over alle Google-kanalen te optimaliseren. Denk dan aan YouTube, Display, Search, en meer. Met één campagne bereik je een breed publiek via verschillende platforms, wat je zichtbaarheid en conversies vergroot. Ideaal voor adverteerders met meerdere doelen, zoals het verhogen van online zichtbaarheid en conversies. Performance Max optimaliseert automatisch je middelen en biedingen, waardoor je efficiënter je marketingdoelen kunt behalen en het maximale uit je advertentiebudget haalt.

7. Demand Generation: creëer vraag bij nieuwe doelgroepen 

Demand Generation-campagnes richten zich op het creëren van vraag bij doelgroepen die mogelijk nog geen directe zoekintentie hebben. In plaats van te wachten tot gebruikers zelf op zoek gaan naar jouw product of dienst, introduceer je jouw merk bij een breder publiek. Deze campagnes maken gebruik van stilstaande afbeeldingen en worden vertoond op verschillende plaatsen binnen het uitgebreide Google-netwerk, zoals YouTube, Gmail, en Google Discover.

Met Demand Generation bereik je gebruikers in een vroeg stadium van hun klantreis en stimuleer je hun interesse in jouw aanbod. Dit type campagne is ideaal om merkbekendheid te vergroten, gebruikers te inspireren en hen uiteindelijk naar de volgende fase in de klantreis te leiden.

Door deze campagne effectief in te zetten, kun je relevante doelgroepen aanboren die je anders wellicht zou missen, wat uiteindelijk leidt tot meer verkeer en conversies op de lange termijn.



Klaar om te starten met Google Ads?

Met deze blog geven we je een overzicht van de verschillende Google Ads-campagnes die je kunt inzetten om je online marketingdoelen te bereiken. Natuurlijk zijn er nog andere factoren om rekening mee te houden, zoals budgetbeheer, biedstrategieën, campagne optimalisatie en analyse. De superhelden van Appart staan voor je klaar om van je idee en doelstellingen een succesvolle campagne te maken! Benieuwd naar onze geslaagde Google Campagnes? Ontdek de resultaten op de cases pagina.

Auteur
Eva Huirne
Online Marketeer

Our superhero

Onze marketing topper Eva Huirne is van alle markten thuis. Ze draait haar hand niet om voor een sterke tekst of een gedegen onderzoek naar de online positie van onze relaties! 

Na een succesvolle stage in ons Appart universum kon ze geen afscheid nemen. We waren daarom ook blij dat ze bij ons aan de slag ging als junior online marketeer en daarmee een welkome aanvulling op ons team kan blijven. De rust die ze uitstraalt staat in schril contrast met haar harde werk. Nieuwe projecten vliegt ze met creatief enthousiasme aan en campagnes maakt ze sprankelend met haar originele ideeën. Haar dagelijkse werkzaamheden sluiten mooi aan bij haar studie waar ze nu druk mee bezig is, namelijk de Master International Business: Strategic Marketing aan de Universiteit Maastricht.

Eva maakt niet alleen grote, hoge en verre sprongen op marketing gebied, maar ze is ook sinds haar achtste fanatiek op de atletiekbaan te vinden! Daarnaast speelt ze saxofoon, leest ze veel boeken, snowboardt ze en bezoekt ze graag feesten en festivals. Haar brede interesses zet ze dagelijks in om de content tot grote hoogtes te brengen. 

Ze maakt zelfs heerlijke monchoutaart volgens het recept van haar oma.