De succesvolle webshop: meer dan alleen een website

De opkomst van e-commerce heeft een grote verandering teweeggebracht en is niet meer weg te denken in ons dagelijks leven. We winkelen steeds meer online, waardoor fysieke winkels het moeilijk kunnen hebben. Vooral tijdens de Covid-pandemie werd duidelijk dat zelfs traditionele winkels een online strategie nodig hebben.

Het hebben van een webshop biedt natuurlijk veel voordelen: je klanten kunnen je meteen bezoeken, zijn niet gebonden aan openingstijden en het is een digitaal visitekaartje van je bedrijf. Een bewezen en betrouwbaar platform als Magento is al een zeer goede basis om met je shop van start te gaan. Kies daarbij een Hyvä thema voor verbeterde snelheid en meer gebruiksgemak. Ondanks de vele voordelen, is er voor een webshop meer nodig dan alleen een mooie, goed functionerende website. Daarom bespreken we in deze blog enkele aspecten waar je rekening mee moet houden om je online business succesvol te maken.

Date

18-07-2023

Categorie

Marketing
Auteur
Sander Strijbos
Teamlead Marketing

Vergroot je online zichtbaarheid

In de huidige digitale wereld is het hebben van een sterke online aanwezigheid essentieel voor het succes van je website. En daar komt SEO, of te wel zoekmachineoptimalisatie, om de hoek kijken. Het hebben van een aantrekkelijke website is één ding, maar als deze niet wordt gevonden door zoekmachines, zullen potentiële klanten je webshop niet eenvoudig vinden.

Een doordachte SEO-strategie omvat het identificeren van relevante zoekwoorden die je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar producten of diensten zoals die van jou. Door deze zoekwoorden op een natuurlijke manier in je website-inhoud te verwerken, kom je hoger in de resultaten van zoekmachines zoals Google en vergroot je de kans dat potentiële klanten je webshop vinden. Dit resulteert in een toename van organisch verkeer en uiteindelijk tot meer klanten en verkopen.

Gebruiksvriendelijkheid en gebruikservaring

De verwachtingen van websitebezoekers zijn tegenwoordig hoog als het gaat om navigatie door een website. De eerste indruk is cruciaal en dit geldt ook voor jouw website. Binnen enkele seconden vormen gebruikers een mening op basis van het ontwerp, de lay-out en de algehele gebruikerservaring. Daarom is de gebruikservaring en gebruiksvriendelijkheid van onschatbare waarde voor het succes van jouw website.

Een bezoeker wil snel en met minimale moeite de benodigde informatie vinden. Een duidelijke en gestructureerde menu-indeling, gemakkelijk te vinden zoekfuncties en goed geplaatste interne links dragen bij aan een intuïtieve navigatie. Hierdoor vergroot je de kans dat bezoekers langer op je website blijven!

Een ander aspect dat niet over het hoofd mag worden gezien, is de laadsnelheid van je website. Bezoekers zullen afhaken als een website te langzaam laadt en op zoek gaan naar een alternatief. Wil je de laadtijd van je website verbeteren? Dan kun je bijvoorbeeld afbeeldingen comprimeren en onnodige scripts verwijderen om de grootte van de pagina te reduceren.

Als laatste helpt een goed responsief ontwerp bij het verbeteren van de gebruikerservaring. Met het toenemend gebruik van smartphones en tablets, is het essentieel dat je website zich moeiteloos aanpast aan verschillende schermformaten. Bezoekers verwachten immers dat ze jouw website probleemloos kunnen bekijken, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken. Als je website niet aan deze verwachting voldoet, zullen ze de website sneller verlaten.

Laat je webshop groeien en presteren

Een webshop vereist regelmatig onderhoud en verbetering voor succes op de lange termijn. Zorg er daarom altijd voor dat je website up-to-date is met de meest relevante productinformatie.

Het gebruik van webanalyse-tools biedt waardevolle inzichten in het gedrag van je websitebezoekers. Door te analyseren welke pagina''s goed presteren, waar bezoekers afhaken en welke producten populair zijn, kun je gerichte optimalisaties doorvoeren. Denk hierbij aan het verkorten of vereenvoudigen van teksten, het wijzigen van afbeeldingen of het herzien van het design.

Het verzamelen van gegevens over je klanten, zoals aankoopgeschiedenis, voorkeuren en demografische informatie, stelt je in staat om gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Met deze gegevens kun je bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mails sturen en speciale kortingen aanbieden. Het personaliseren van je benadering zorgt ervoor dat klanten zich gewaardeerd voelen en vergroot de kans op herhaalaankopen.

Het continu monitoren, analyseren en optimaliseren van je webshop is essentieel om aan de veranderende behoeften en verwachtingen van je klanten te voldoen. Door hier proactief in te zijn, blijf je relevant en zorg je voor een positieve winkelervaring die klanten aanmoedigt om terug te komen en je webshop aan anderen aan te bevelen.

Trek meer bezoekers aan door Social Media

Gemiddeld zitten Nederlanders in 2023 bijna 2 uur per dag op social media (114 minuten om precies te zijn).

Social media is een krachtig middel om je website te promoten en direct in contact te komen met je doelgroep. Platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn bieden een unieke kans om je merk te presenteren en de interesse van je doelgroep te wekken.

Door het delen van waardevolle content, zoals informatieve blogs, leuke aanbiedingen, inspirerende video's en klantervaringen, kun je je doelgroep activeren en aansporen om je website te bezoeken.\_Gezien het aantal gebruikers is het potentieel enorm.

Om effectief te zijn op social media, is consistentie van groot belang. Plaats regelmatig updates en deel relevante content die aansluit bij de interesses van je doelgroep. Door interactie aan te gaan met je volgers, kun je betrokkenheid creëren en een loyale community opbouwen. Het blijven linken naar de relevante pagina in je webshop zorgt ervoor dat gewekte nieuwsgierigheid meteen kan worden omgezet in een bezoek en, wellicht, een aankoop.

Door strategisch gebruik te maken van social media en het creëren van waardevolle content vergroot je niet alleen je online zichtbaarheid, maar bereik je ook een breder publiek. Tevreden gebruikers laten graag een review achter en delen hun positieve ervaringen. Ook een negatieve uiting op social media kan, indien correct aangepakt, omgebogen worden in een positieve ervaring.

Een gebalanceerde prijsstrategie

Uiteindelijk heeft de klant je product bereikt en wil gaan kopen. Die beslissing bestaat vaak uit diverse factoren:

  • De behoefte (hoe erg wil de klant het product);

  • Snelheid van leveren (z.s.m. nodig bijvoorbeeld);

  • De prijs

De prijs is vaak het belangrijkste aspect. Als je een exclusief product in je webshop waar men naar op zoek is dan heb je een ruime vrijheid om een commerciële prijs te bepalen ook nog voor klanten aantrekkelijk is. Is je product echter op meerdere plaatsen verkrijgbaar dan doe je er goed aan om de prijsstellingen van concurrenten goed in de gaten te houden.

Een prijsstrategie dient men continu in de gaten te houden en, waar nodig, te herzien. Goede afspraken met je leverancier m.b.t. inkoopprijs en de marge die je minimaal nodig hebt op je producten om overhead te dekken en eraan te kunnen verdienen, zijn hierbij essentieel en kunnen nogal wisselen.

De prijs is zeer belangrijk voor de consument, maar vaak niet het enige argument. Vaste klanten blijven bij je bestellen omdat ze een account hebben en het gemakkelijk is. Anderen vinden je service belangrijk. Bij sommige klanten is een snelle levering van groter belang dan de prijs.

Succes is geen keuze, het is een serie aan keuzes

Al met al is een succesvolle webshop meer dan alleen een website. Het vereist aandacht voor verschillende aspecten, zoals zoekmachineoptimalisatie, gebruiksvriendelijkheid, webshoponderhoud, het gebruik van social media en een doordachte prijsstrategie. Houd altijd de behoeften en verwachtingen van je klanten in gedachten en zorg voor een positieve winkelervaring die hen blijft aantrekken en betrekken. Door deze inspanningen te leveren, vergroot je niet alleen de kans op succes, maar bouw je ook aan een sterke reputatie en een loyale klantenkring voor je webshop.


Wil jij aan de slag met een webshop of wil je je bestaande webshop optimaliseren? We hebben uitgebreide ervaring met het ontwerpen en inrichten van websites en webshops. Ook voorzien we in online vindbaarheid en het onderhoud van social media kanalen. Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij gaan graag met je rond de tafel om hierover in gesprek te gaan.

Auteur
Sander Strijbos
Teamlead Marketing

Our superhero

Sander is inmiddels gepokt en gemazeld als marketeer bij start-ups in de maakindustrie. Hij heeft al een diverse carrière achter de rug, werkend in diverse rollen in verschillende sectoren. Tussen enkele banen door reisde hij over de hele wereld, maar kwam hij altijd weer terug naar Limburg. Tien jaar geleden nam hij de rol van marketeer op zich bij een startup die 3D-printmaterialen ontwikkelt en bouwde hij het merk verder uit. Na tien jaar de focus op één sector te hebben gehad, wilde hij graag zijn marketinghorizon verruimen.

Toen Sander bij Appart binnenkwam, de grote Lego-toren in de vergaderruimte zag staan en de filmposters op de gang van ons kantoor in zich opnam, wist hij: ‘hier ben ik aan het juiste adres’. Sander is vaak de rust zelve en laat zich niet opjagen door vlugge salespraatjes, maar graaft tot diep onder de oppervlakte om de probleemstelling kristalhelder te krijgen. Hij geeft vooral gedegen en doordacht advies, gebaseerd op zijn brede ervaring als online marketeer. En met een vleugje humor erbij.\_

Zijn twee jonge dochters houden hem thuis bezig. Daarnaast leest hij veel en behoren films en series tot zijn favoriete tijdverdrijf. En voor diegenen die eens een potje Triviant willen verliezen, Sander wint graag van je.