In 5 stappen naar een sterke employer branding strategie!

Een doordachte employer branding strategie is essentieel voor het opbouwen van een sterk werkgeversmerk en het aantrekken van het juiste talent. In onze vorige blog bespraken we de basisprincipes:

- Wat is Employer Branding? Het gaat om hoe je als werkgever wordt ervaren en het strategisch positioneren van je bedrijf als aantrekkelijke werkplek, met authenticiteit als kern.

- Het belang: Een sterk werkgeversmerk trekt talent aan, behoudt medewerkers en versterkt je marktpositie.

- Employer vs Employee Branding: Employer branding richt zich op externe perceptie, terwijl employee branding medewerkers als merkambassadeurs inzet. Samen versterken ze je werkgeversimago.

Nu duiken we dieper in hoe je een krachtige employer brandingstrategie kunt ontwikkelen voor in de toekomst. We geven je graag wat tips hoe je jouw werkgeversmerk kunt versterken. 


Date

23-10-2024

Categorie

Marketing
Auteur
Eva Huirne
Online Marketeer

Stap 1: intern en extern onderzoek 

Begin met een grondige interne analyse om je huidige situatie te begrijpen. Wat zijn je sterke en zwakke punten? Volg dit op met extern onderzoek om te ontdekken waarom sommige bedrijven in jouw branche populair zijn. Onderzoek kan je helpen begrijpen hoe andere organisaties zich positioneren en wat hun unieke selling points zijn.

Dit omvat ook werknemerstevredenheidsonderzoeken, wervingsinspanningen en reputatiemanagement. Geen idee hoe je dit moet aanpakken? De superhelden van Appart staan voor je klaar om je te helpen met een strategisch plan van aanpak om het op de juiste manier aan te vliegen. 

Stap 2: Positioneren

Gebruik de inzichten uit het onderzoek om de identiteit van je organisatie te definiëren. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Hoe kun je je positioneren in de markt om je te onderscheiden van concurrenten? Ontwikkel een heldere en aantrekkelijke positionering die aansluit bij de behoeften en wensen van je doelgroep.

Stap 3: Ontdek de motivatie van je (potentiële) medewerkers

Identificeer wat je ideale kandidaten drijft en motiveert. Welke kwaliteiten en eigenschappen zijn belangrijk voor hen? Door deze informatie te verzamelen, kun je een boodschap creëren die je toekomstige medewerkers aanspreekt en overtuigt. Een uitgebreid doelgroeponderzoek kan je hier al een heel stuk verder helpen.

Stap 4: Verwerk je Employer Value Proposition (EVP) in je strategie: 

De Employer Value Proposition (EVP) is een methode die door HR-managers en marketeers wordt gebruikt om de unieke voordelen, waarden en ervaringen die een organisatie aan medewerkers biedt, in kaart te brengen. Integreer je EVP in je employer branding strategie en zorg ervoor dat het een essentieel onderdeel is van je missie, visie, normen en waarden. Maak van je EVP een levendig en authentiek element van je organisatiecultuur en werk er voortdurend aan om het te versterken en uit te dragen.

Stap 5: Zet je strategie om in communicatie 

Met een heldere strategie in de aanslag is het tijd om deze te vertalen naar je communicatiekanalen. Dit zijn je website, sociale media, nieuwsbrieven, advertenties en andere communicatie-uitingen, zowel online als offline. Zorg ervoor dat alle communicatie consistent en representatief is voor je employer branding.

Versterk jouw werkgeversmerk!

Wil je weten hoe je jouw werkgeversmerk naar een hoger niveau kunt tillen? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden om je positie als werkgever te versterken.

Auteur
Eva Huirne
Online Marketeer

Our superhero

Onze marketing topper Eva Huirne is van alle markten thuis. Ze draait haar hand niet om voor een sterke tekst of een gedegen onderzoek naar de online positie van onze relaties! 

Na een succesvolle stage in ons Appart universum kon ze geen afscheid nemen. We waren daarom ook blij dat ze bij ons aan de slag ging als junior online marketeer en daarmee een welkome aanvulling op ons team kan blijven. De rust die ze uitstraalt staat in schril contrast met haar harde werk. Nieuwe projecten vliegt ze met creatief enthousiasme aan en campagnes maakt ze sprankelend met haar originele ideeën. Haar dagelijkse werkzaamheden sluiten mooi aan bij haar studie waar ze nu druk mee bezig is, namelijk de Master International Business: Strategic Marketing aan de Universiteit Maastricht.

Eva maakt niet alleen grote, hoge en verre sprongen op marketing gebied, maar ze is ook sinds haar achtste fanatiek op de atletiekbaan te vinden! Daarnaast speelt ze saxofoon, leest ze veel boeken, snowboardt ze en bezoekt ze graag feesten en festivals. Haar brede interesses zet ze dagelijks in om de content tot grote hoogtes te brengen. 

Ze maakt zelfs heerlijke monchoutaart volgens het recept van haar oma.