Blurring: maak van je retail een beleving!

Heb jij nog nooit van ‘blurring’ gehoord? Dat kunnen we ons best voorstellen. Toch krijgen we er als consument allemaal mee te maken. Blurring is het vervagen van het traditionele beeld over de oorspronkelijke functies van branches. Het is in feite het integreren van verschillende activiteiten binnen een bedrijf op het gebied van retail, horeca, cultuur en eventuele andere functies. 

Date

10-06-2022

Categorie

Marketing

Merkversterkend

De functie van blurring is om klanten langer vast te houden door hun behoefte extra te prikkelen in één belevingswereld. Daar loopt een derde van de Nederlanders behoorlijk warm voor, zo blijkt uit recent onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed. Vooral blurring van horeca met retail wordt als aantrekkelijk gezien. En dat gaat veel verder dan het neerzetten van een koffiezetapparaat in de hoek van de winkel!  

Zo is tien procent van de respondenten sneller geneigd een winkel te bezoeken waar ook gegeten en gedronken kan worden. Iets kunnen eten en drinken tijdens het shoppen is dan ook als populairste combinatie uit het onderzoek gekomen, gevolgd door het toevoegen van een cultureel event, zoals een inspirerende interieurstylist laten spreken in je meubelwinkel. 

Meer dan de helft (58%) van de respondenten is geïnteresseerd in in de retailsector, waarbij huis- en tuinwinkels (28%), kledingwinkels (22%) en kappers en schoonheidssalons (20%) tot de meest populaire opties behoren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een koffiebar in je favoriete kledingwinkel of aan restaurants die kookaccessoires of ingrediënten verkopen. 

Waar komt die verandering vandaan?

Een verschijnsel als blurring is een ontwikkeling waar consumenten om vragen omdat ons winkelgedrag verandert. Een van die veranderingen is dat ons winkelgedrag meer is verschoven naar online webshops. Aan die toename van online concurrentie en internetverkopen hebben veel retailers een zware kluif. En ook al lijken de mogelijkheden online soms eindeloos, in feite zijn ze als het op beleving aankomt juist weer relatief beperkt. In de fysieke winkel heb je als ondernemer veel meer mogelijkheden om alle zintuigen te prikkelen. Online kun je de consumenten alleen beïnvloeden op basis van wat ze zien en horen. 

Een andere verandering in ons winkelgedrag komt voort uit de pandemie. Door de beperkende maatregelen die we twee jaar lang hebben ervaren,, zijn we uitjes als winkelen veel  meer als een sociale activiteit gaan zien. We willen erop uit, want we hebben lang genoeg online geshopt! Daarom is het dus belangrijk om innovatief te ondernemen en op die manier aantrekkelijk te blijven voor de klant. Het komt er voor de detailhandel op aan om zich te onderscheiden door een unieke beleving te creëren tijdens het moment suprême op de fysieke winkelvloer! De retailbranche zou zich dus niet meer alleen moeten richten op het verkopen van producten, maar op het verkopen van een belevenis. 

Pak als voorbeeld conceptstore Droog in Amsterdam. Als je bij Droog binnenstapt, ervaar je veel meer dan alleen het product dat er verkocht wordt: Droog is een designbedrijf waar je een complete lifestyle kunt ervaren én kopen. In het winkelgedeelte kom je in contact met luxe items, terwijl het café in de store ontbijt en lunch serveert. Na een lange winkeldag kun je zelfs blijven overnachten in Hotel Droog, dat uiteraard is ingericht met de nieuwste en hipste creaties uit eigen studio!

Waarom zijn consumenten zo nadrukkelijk op zoek naar beleving?

Die toenemende behoefte aan beleving wordt bevestigd door de onderzoeksresultaten van Marktonderzoekbureau Arlington Research; maar liefst 72 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan fysiek meer winkels te zullen bezoeken als retailers een completere ervaring bieden. Dat percentage stijgt tot 77 procent bij generatie Z en zelfs tot 84 procent onder de millennials.

"Uit onderzoek blijkt dat 47% van de jongeren liever geld besteedt aan ervaringen dan aan producten!"

Deze jongere generatie is opgegroeid én vergroeid met social media, waarin voortdurend belevingen worden gedeeld. Het gaat tegenwoordig meer om verhalen en emoties die iets oproepen. Uit een onderzoek van marketingbureau Havas blijkt om die reden zelfs dat bijna de helft (47%) van de jongeren liever geld besteedt aan ervaringen dan aan producten! Dat komt doordat merken voor hen niet langer alleen namen zijn op de producten die ze kopen, maar dat zij het merk zien als hulpmiddel om hun gevoel aan identiteit en sociale connecties te versterken.

Heeft blurring nou ook echt effect?

Ja, absoluut. Het is een feit dat een langere verblijftijd in de winkel leidt tot een hogere besteding. Door in de winkel verschillende belevingen te verwerken zal de klant onbewust langer in de winkel blijven en er later met een fijner gevoel aan terugdenken - ze hebben immers iets ervaren! In het buitenland is blurring al behoorlijk succesvol gebleken, omdat het voor meer creatieve concepten op de markt heeft gezorgd. Dat blurring tot op heden nog niet optimaal benut wordt in Nederland, heeft vooral te maken met wet- en regelgeving. Denk maar aan een drankvergunning. Het onderwerp is opgenomen in het nieuwe regeerakkoord, dus het kabinet gaat blurring- en mengformules meer toestaan. Dat biedt een heel nieuw perspectief aan het Nederlandse retaillandschap! 


Benieuwd of blurring bij jouw bedrijf past? Bij Appart denken we graag met je mee; we gooien al onze creativiteit en ervaring in de strijd. Wanneer matchen we onze agenda's?