Ook jij krijgt ongetwijfeld reclames voorgeschoteld die voorafgaan aan de YouTube-video van jouw favoriete kanaal. Vaak zijn het grote, bekende merken die via YouTube adverteren, zoals Samsung, Amazon of Netflix. Maar wat als we je nou eens zouden vertellen dat het wellicht met jouw merk ook mogelijk is? Dat is een unieke kans om voor jouw merk of bedrijf meer naamsbekendheid te generen!
YouTube is het grootste videoplatform ter wereld. Dagelijks bezoeken 122 miljoen bezoekers het videoplatform en iedere dag worden er zo’n vijf miljard video's bekeken. Door dit enorme bereik is het een aantrekkelijke plek om jouw bedrijf te etaleren. Met video-advertenties leg je namelijk ook op een unieke en boeiende manier contact met potentiële klanten, omdat het vaak veel persoonlijker is dan een geschreven advertentie.
Date
Categorie
Je kunt kiezen uit een aantal advertentievormen als je via YouTube adverteert. De populairste vorm van adverteren, is door middel van YouTube InStream. Dat is de welbekende reclame-video die je na 5 seconden kan overslaan. Dat betekent dus wel dat er in deze 5 seconden veel moet gebeuren: je boodschap en merk moeten duidelijk overkomen.
YouTube Discovery Ads zijn advertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten en op de homepage. Deze video’s target je op basis van zoekwoorden. Ten opzichte van InStream zijn deze minder succesvol, omdat ze wat minder vertoningen en weergaven hebben. Het voordeel is echter wel dat ze getoond worden op basis van een concrete zoekterm, wat de kans wel groter maakt dat je bij de juiste doelgroep onder ogen komt.
Tenslotte zijn er sinds kort YouTube Bumper advertenties. Die zijn het beste te vergelijken met de InStream-campagne: de advertentie duurt maximaal 6 seconden, maar is niet weg te klikken. Dit soort advertenties lenen zich perfect voor een korte boodschap die goed blijft plakken.
Daarnaast is er een nieuwe advertentiemogelijkheid gerezen! Google heeft het sinds vorig jaar mogelijk gemaakt om te adverteren tussen de video’s op het populaire Youtube Shorts. Voor wie het nog niet kent: YouTube Shorts is een zusje van het normale YouTube platform, waarbij je filmpjes van 60 seconden kunt bekijken. Gemiddeld worden Shorts zo’n 30 miljard keer per dag bekeken, dus dat het populair is kunnen we wel stellen! In dit geval verschijnen je advertenties tussen de organische korte video’s door, wat heel vergelijkbaar is met hoe advertenties op TikTok en Instagram getoond worden. Een advertentie op YouTube Shorts is natuurlijk zelf ook een korte video. Niet langer dan 10 seconden wordt aanbevolen!
Naast van het immense bereik van YouTube, zijn er nog meer redenen waarom adverteren op YouTube een goed idee is. Maar liefst 78% van de marketeers ziet YouTube als het meest interessante platform om te adverteren. Dankzij de mogelijkheid om te targeten, heb je zelf volledig in handen waar jouw advertentie afgespeeld wordt. Je selecteert zelf een doelgroep, en dan kun je targeten op demografie, interesses, onderwerpen en zoekwoorden. Dankzij de targeting van je campagne, wordt de advertentie dus bekeken door de juiste doelgroep. Dit doe je via een GoogleAds account.
Bovendien zal de door jou gekozen doelgroep hoe dan ook naar de eerste 5 seconden van jouw advertentie kijken. Hij kan hem daarna immers pas wegdrukken. De mensen die na 5 seconden nog aan het kijken zijn, zijn dan ook meteen de mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. YouTube hanteert een cost-per-view (CPV) afrekenmodel bij hun adverteerders. Dit betekent dat je alleen betaalt wanneer iemand je video minimaal 30 seconden bekijkt. Iemand die jouw advertentie dus binnen vijf seconden heeft weggeklikt, kost jou geen geld. Afhankelijk van hoe specifiek je doelgroep is, betaal je voor een view vaak niet meer dan 10-20 cent. Met andere woorden: op YouTube adverteren is in de meeste gevallen dus goed te betalen en zeker niet onbereikbaar voor de meeste mkb’ers.
“Een perfecte win-win situatie, dus! Je betaalt als adverteerder alleen voor de consument die geïnteresseerd is in jouw product of dienst!”
De kracht van video-advertenties wordt door menig onderzoek aangetoond. Voor veel adverteerders is het primaire doel van online videoreclame om hun naamsbekendheid te vergroten en zo veel mogelijk mensen zo efficiënt mogelijk te bereiken in een korte tijd. Dat maakt YouTube waar; uit onderzoek van Google blijkt dat adverteren op YouTube een toename van de merkbekendheid van 17% laat zien.
Ook het koopgedrag is onderzocht. Zo is er gekeken naar het effect van een advertentie op de aankoopintentie voor een product of dienst. Bij 57% van de videocampagnes is de overweging van de consument veranderd, na het zien van de advertentie van 5 seconden. Onder de consumenten die minimaal 30 seconden van de video advertentie hebben bekeken, heeft 76% een verandering in de overweging gemaakt. Ook een ander onderzoek laat zien dat 75% van de gebruikers de website bezoekt na het zien van een advertentie op YouTube.
Adverteren op YouTube kan dus bijdragen aan meer naamsbekendheid en aan een betere voorkeurspositie, wat uiteindelijk natuurlijk weer leidt tot een hogere aankoopintentie. Tijd om de mogelijkheden van YouTube te benutten dus! Neem vrijblijvend contact met ons op, dan werken we samen een strategie uit om de wondere wereld van video-advertising te betreden.