Heb jij weleens nagedacht over de typografie die je gebruikt voor bijvoorbeeld je website of je brochures? Het belang van een gepast lettertype, oftewel font, wordt vaak onderschat. Logisch, maar wel een gemiste kans. Een huisstijl is namelijk meer dan een logo en kleur. Typografie is een belangrijke factor van jouw merkidentiteit!
Er zijn maar weinig mensen die heel specifiek letten op het lettertype waarin een tekst geschreven is. Toch bepaalt het gekozen font wel het gevoel dat lezers ervaren bij het lezen van je tekst. Hoewel het natuurlijk allereerst draait om de inhoud van wát je leest, speelt het uiterlijk van de tekst dus ook een grote rol. Een goed lettertype zorgt er immers voor dat de boodschap beter overkomt. En een merk met een sterke visuele identiteit kun je zelfs herkennen aan het door hun gekozen font. De typografie die je kiest vormt dus een belangrijk onderdeel van je huisstijl en dient consistent te worden gebruikt zodat alle communicatieve uitingen op elkaar en op je merkidentiteit aansluiten.
Date
Categorie
Het psychologische effect van typografie vindt grotendeels onbewust plaats. Vaak trekt het namelijk pas je aandacht als je ziet dat het uit balans is en het lettertype dus niet passend is. We kennen allemaal het jolige lettertype Comic Sans. De letters stralen vrolijkheid uit en zijn allerminst serieus. Je zou dan ook behoorlijk raar staan te kijken als er een afrekening van de belastingdienst op de deurmat valt, geschreven in dit olijke lettertype.
Bij herkenbaarheid is niet alleen het lettertype van belang, maar ook de kleurkeuze van de typografie. Daar is het Engelse schoenenmerk Dr. Martens een goed voorbeeld van. Deze geel-zwarte details in de typografie zijn kenmerkend, en komen ook terug in de stiksels van de laarzen en de geel-zwarte AirWair hiellus. Één geheel dus. Als de titels nou ineens rood zouden worden gemaakt, zou het hele merkbeeld uit balans zijn.
Het kiezen van een lettertype is dus niet iets wat in enkele minuten gebeurt, maar wat denkwerk vereist. Het verbindt immers functionaliteit met esthetiek! Om een goede keuze te maken moet er nagedacht worden over de functie, de context en nog diverse andere factoren. Denk bijvoorbeeld eens aan Federatie Gehandicaptenorganisatie Limburg (FGL). In dat geval is het lettertype niet alleen belangrijk voor de merkbeleving, maar voert het de boventoon en dat is van groot belang voor slechtzienden en mensen met dyslexie.
Ben jij benieuwd of jouw typografie past bij jouw organisatie of kun je wel een rebranding gebruiken? Samen kunnen we op zoek gaan naar welke uitstraling het beste bij jouw merk past. Door goed te luisteren naar jouw verhaal en de kern van je bedrijf te achterhalen, komen wij tot een passende branding waarin typografie, kleuren, fotografie maar ook de tone of voice jouw boodschap krachtig over de bühne brengen.
Meer weten? Neem contact met ons op!