Zoekmachineoptimalisatie, je website kan niet meer zonder!

Elke minuut verwerkt Google ongeveer 3,6 miljoen zoekopdrachten. Daarmee is het letterlijk de poort tot het internet: zelf door al die miljarden websites bladeren is natuurlijk onbegonnen werk. Maar hoe bepaalt Google in welke volgorde het de zoekresultaten aan je toont? In deze blog bespreken we welke criteria belangrijk zijn voor een zoekmachine en hoe je daar slim gebruik van kan maken op je eigen website. 

Elke zoekmachine gebruikt achter de schermen een algoritme dat continu websites doorloopt, bijvoorbeeld om te kijken welke informatie daar te vinden is. Op basis van wat het daar aantreft, wordt bepaald bij welke zoektermen deze pagina relevant zou kunnen zijn en hoe hoog het dan in de resultaten zou moeten verschijnen. Deze algoritmen zijn vaak erg complex: er zijn honderden factoren die bepalen wat de meest relevante websites voor een zoekterm zijn. Daarnaast is de precieze code meestal geheim en zijn de algoritmen voortdurend in ontwikkeling.

Date

28-03-2019

Categorie

Marketing
Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Waarom is een zoekmachine zo belangrijk?

Ondanks dat het misschien in eerste instantie vooral een hoop ‘abracadabra’ lijkt, kan het zich lonen deze zoekmachines wat nader onder de loep te nemen. Wanneer je hoog ‘rankt’, levert dat over het algemeen meer bezoekers op. Zo is uit verschillende onderzoeken gebleken dat verreweg de meeste gebruikers bij een zoekopdracht alleen op de bovenste drie resultaten klikken. Daarnaast kijken gebruikers nauwelijks verder dan de eerste pagina op Google. De vraag waar we naartoe werken is dan natuurlijk: ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn website hoog in een zoekmachine terecht komt?’.

Het antwoord: SEO (Search Engine Optimization of ‘Zoekmachineoptimalisatie’ in het Nederlands). SEO is simpel gezegd een verzameling van alle technieken die gericht zijn op het verbeteren van de vindbaarheid van je website of webshop in zoekmachines. Door aandacht te besteden aan de aspecten die een zoekmachine belangrijk vindt, kan die de waarde inschatten van je website beter inschatten. En juist die toegevoegde waarde zorgt voor een hogere positie in de zoekmachine!

On-page SEO: Richt je pagina’s slim in

SEO kan grofweg worden opgedeeld in twee delen: on-page SEO en off-page SEO. On-page SEO omvat alle acties die je onderneemt op je website zelf. Wat staat er op je website en hoe is deze opgebouwd? Hier zijn al een aantal eenvoudige tips om ervoor te zorgen dat je website makkelijk door zoekmachines gevonden wordt:

  1. Bepaal duidelijk het doel van je website.
    Elke website heeft een duidelijk doel. Wil je verkopen, adviseren, informeren, amuseren of iets anders? Vergeet hierbij niet om te denken aan de doelgroep van je website. Hoe kun je ze helpen? Waar zijn ze naar op zoek? Wat vinden ze relevant?

  2. Zorg voor voldoende content.
    Zoekmachines hechten veel waarde aan de content op je website. Zorg dus dat er op iedere pagina voldoende waardevolle informatie staat. Ga hier wel altijd voor kwaliteit boven kwantiteit. Slechte content kan weer negatief uitpakken voor je website. Uiteindelijk is het natuurlijk niet zozeer Google voor wie je de content schrijft, maar voor je klant.

  3. Maak gebruik van een zoekwoordenonderzoek.
    Het belangrijkste bij on-site SEO zijn de zoekwoorden. Om deze te bepalen is een zoekwoordenonderzoek cruciaal. Welke trefwoorden zijn relevant voor je doelgroep? Welke woorden omschrijven het best jouw diensten of producten? En met welke trefwoorden wordt je al gevonden? Deze zoekwoorden wil je het liefst noemen in de teksten op we website en goed verspreiden over de verschillende pagina’s. De kans is dan veel groter dat jouw doelgroep op je website terecht gaat komen.

  4. Zorg ervoor dat je website er ook op mobiele apparaten mooi uitziet
    Steeds meer zoekopdrachten en websitebezoeken gebeuren vanaf een smartphone. Inmiddels surfen meer dan 60% van de gebruikers vanaf een mobiel apparaat. Daarom geven zoekmachines een hoge prioriteit aan de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele apparaten. Is jouw website optimaal te bekijken op jouw telefoon? Dan zal een zoekmachine deze beter beoordelen dan een vergelijkbare website die niet mobiel geoptimaliseerd is

  5. Zorg ervoor dat op technisch gebied alles in orde is
    Werken alle hyperlinks op je pagina? Heb je alle afbeeldingstags netjes ingesteld? Het is belangrijk dat je website technisch in orde is, anders zou het zomaar kunnen dat de zoekmachinerobots hem niet eens kunnen bereiken! De beoordeling van een website hangt ook af van de snelheid van de pagina. Lagere laadtijden, dus een snellere pagina, worden beloond. Deze laadtijden worden vaak bepaald door afbeeldingen, video’s of complexere functionaliteiten. De combinatie tussen mooi, verrassend én snel is dan ook de uitdaging!

Off-page SEO: Dwing links maar jouw website af

Off-page SEO omvat alle factoren die losstaan van je eigen website. Dat betekent echter niet dat je er geen invloed op kunt uitoefenen. De belangrijkste factor is het zogenaamde ‘linkbuilding.’ Dit is het actief verkrijgen van links naar jouw website (ook wel ‘backlinks’ genoemd). Hoe meer verwijzingen je vanuit andere websites krijgt, des te belangrijker zoekmachines jouw eigen website gaan vinden. We geven je graag nog een tweetal tips om je off-page SEO te verbeteren:

  1. Start met het schrijven van blogs op andere websites.
    Eén van de makkelijkste manieren om links te creëren is het schrijven van gastblogs op populaire websites die aansluiten bij jouw sector. Schrijf hier over je eigen vakgebied zodat het ook echt goede content is. Probeer in de tekst te refereren naar je eigen website. Zo creëer je links én bekendheid voor je website tegelijk.

  2. Maak gebruik van social media.
    Vanuit je eigen social media accounts kun je makkelijk doorlinken naar je website. Zorg ervoor dat je regelmatig actief bent. Daardoor zal je website hoger ranken bij zoekmachines.  Het gebruik van social media is daarnaast een makkelijke manier om interactie te krijgen met je doelgroep om zo meer over hen te weten te komen.

Waar moet ik beginnen?

In deze blog wordt natuurlijk maar een klein deel van alle technieken behandeld die nodig zijn om jouw website hoog te laten ranken binnen zoekmachines. Bij Appart Media kunnen we je helpen om de SEO van je website naar een hoger niveau te tillen waardoor je website vanaf nu wel vindbaar wordt. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!

Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Our superhero

Zorgen dat een webdesign niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en geoptimaliseerd voor zoekmachines en conversie is? Dat is Boy zijn specialiteit! Hij kijkt kritisch naar bestaande of nog te ontwikkelen websites en geeft aan waar eventuele kansen liggen. Daarnaast is hij projectmanager, duikt hij in de datakant van marketing en zet hij sporadisch zijn uitgebalanceerde woordenschat en zijn gevoel voor humor in als copywriter. Daarmee schopte Appart het al een paar keer tot het gerenommeerde tech-platform FrankWatching. Ook voor Festileaks klimt Boy graag in de pen, hij offert zich dan ook zonder enige moeite op om in de zomer een paar leuke festivals af te gaan om over te schrijven. Hij leeft voor muziek, zijn meest geopende app is Spotify en hij speelt basgitaar. Onze Boy is een rasechte duizendpoot, weet waar hij het over heeft en brengt iedere werkdag een lach op het gezicht van zijn collega’s en zijn klanten. Onmisbaar dus!