De levensloop van een bedrijf lijkt op die van een mens: de snelle groei treedt op tijdens de jeugd, maar wijsheid die komt met de jaren. Na verloop van tijd veranderen visies, missies en kernwaarden, maar ook de markt staat niet stil. Soms ontstaat er dan langzaam en ongemerkt een mismatch tussen de actuele bedrijfsidentiteit en de uitstraling naar de buitenwereld toe. Precies om die reden heeft Service Bureau Jansen (SBJ) uit Eindhoven ervoor gekozen om het roer om te gooien en samen met Appart een rebrandingtraject te starten.
Een goede branding begint bij een doordachte strategie en een goede inventarisatie van het bedrijfs-DNA. Vandaar dat we in het beginstadium veel gesprekken op strategisch niveau hebben gevoerd met de directie van SBJ. We gingen op zoek naar de ‘why’ van het bedrijf: een concrete missie en visie en een overzicht van de kernwaarden. Een uitgebreide analyse en een strategisch plan vormden de output van deze sessies. Dit stevige fundament maakte het voor onze vormgevers een stuk makkelijker om een huisstijl te creëren die SBJ past als een jas.
Op basis van het bedrijfs-DNA zijn onze creatievelingen aan de slag gegaan. Daarbij hebben ze het geschreven woord omgezet naar een visueel stijl landschap. In het geval van SBJ deden we verschillende voorstellen met diverse combinaties van kleur, vorm en lettertypen. De voorkeur werd uiteindelijk gegeven aan het ronde rode logo: duidelijk, eenvoudig, maar toch trendy en met een high-tech uitstraling. Aan het logo werden vervolgens verschillende accenten toegevoegd, om zo een herkenbare, onderscheidende en eenduidige huisstijl te creëren.
Na het vaststellen van de visuele identiteit volgt de vertaling daarvan naar alle marketingmiddelen. In het geval van Service Bureau Jansen hebben we alle bestaande uitingen onder handen genomen en vernieuwd. De website werd volledig op de schop gegooid en ook het logo op het pand, de visitekaartjes en het briefpapier kregen een make-over. Daarmee kreeg Service Bureau Jansen een consistente, professionele en eigentijdse uitstraling, die met name de grotere bedrijven uit hun doelgroep aanspreekt. Service Bureau Jansen ontving louter positieve reacties op de campagne over hun nieuwe uitstraling en met de nieuwe look en feel kan het bedrijf er weer jaren tegenaan.
SBJ werkt nu al enkele jaren samen met Appart. Onze samenwerking is destijds gestart op basis van een eerste creatief klantvraagstuk. Het leverde een mooi eerste resultaat op! Toen al werd een goede basis gelegd voor een enthousiaste en succesvolle samenwerking op het gebied van Marketing Automation, communicatie, en e-commerce, onder de naam SPACE32. Appart heeft vervolgens ook de gehele rebranding van SBJ gerealiseerd, waarbij ze zich helemaal ingeleefd hebben in de services en visie van ons familiebedrijf. Dit heeft geleid tot een prachtig, future-proof eindresultaat waar we trots op zijn. We ervaren Appart dan ook als een jong, innovatief en gedreven team vol passie en commitment. Ze leven zich goed in vraagstukken en projecten, komen afspraken perfect na en denken en werken 'beyond borders', mét een visie. Bedankt Team!
Bart Jansen