gem By Marketing

6 redenen om je marketingactiviteiten uit te besteden

25-08-2020
Leestijd: 4 min

In een ideale wereld zou je alles binnen de grenzen van je eigen bedrijf houden. Je eigen website bouwen en beheren, je eigen social media campagnes uitwerken en helemaal zelf een nieuwsbrief samenstellen. Toch is daar in de werkelijkheid vaak nauwelijks tijd voor of kom je daardoor juist niet meer toe aan de zaken die écht belangrijk zijn. Laat het los! Door je marketingactiviteiten uit te besteden, geef je een hoop werk uit handen.

Marketing Outsourcing is het uitbesteden van marketingactiviteiten aan een extern bedrijf. Deze partner is dan verantwoordelijk voor (een deel van) de marketing van jouw onderneming. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een gedegen strategie opzetten, zorgdragen over social media campagnes, of blogs uit jouw naam schrijven. Maar waarom zou je dat overlaten aan een derde partij? Die weten toch helemaal niks van jouw bedrijf af en kunnen toch niet voor jou bepalen wat het beste is? Think again. We zetten 5 voordelen van Marketing Outsourcing voor je op een rijtje.


1.       Je krijgt meer belangrijke dingen gedaan

Marketing kost tijd, tenminste, als je het goed wil doen. ‘Even snel een blogje’ typen kan al snel enkele uren in beslag nemen. Ook het uitwerken en naleven van een uitgebreide strategie is vaak een dagtaak. Daardoor dreig je wellicht de focus op je core business te verliezen. Dan is het uitbesteden van marketingactiviteiten een goed idee: je hebt zelf weer alle tijd om je te richten op de kern, maar laat online geen kansen lopen.   


2.       Je haalt een hoop kennis en ervaring binnen

De meeste marketingbureaus bestaan enkel uit specialisten. Het zijn mensen die de marketingwereld van binnen en buiten kennen en zich op hun gemak voelen bij alle facetten van het vakgebied. Ze kunnen uit de voeten met onder andere social media, blogs, vlogs, customer mappings en storytelling. Daarmee ben je vaak flexibeler dan met een eigen marketingafdeling. Externe bureaus zijn daarnaast op de hoogte van de laatste strategieën en trends en zijn getraind in het analyseren van statistieken en doorvoeren van learnings. Kortom, door je marketing te outsourcen kies je voor kwaliteit.


3.       Een frisse blik helpt je verder

Soms zit je wellicht zo ingebakken in het bedrijf dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je hebt misschien geen zicht meer op the bigger picture en vergeet zelfs wat de kernwaarden en krachten van je onderneming zijn. Het kan daarom verfrissend werken om een buitenstaander naar je marketingactiviteiten te laten kijken. Wat past er bij jouw bedrijfsidentiteit? Waar blink je in uit en waar liggen nog kansen?

Ook kan het zijn dat je te zeer betrokken bent bij de creatie van je product dat het het lastig is om je emoties te scheiden van de wens (of soms keiharde eis) van je klantenkring. Ervaren marketeers kunnen je helpen deze behoeften in kaart te brengen en je marketingmix erop aan te passen.


4.       Je werkt aan een moderne uitstraling

Bij een full-service communicatiebureau werken niet alleen marketeers, maar ook vormgevers. Wat de marketeer onder woorden brengt, probeert de vormgever in beeld te vangen, met oog voor kleur, (huis)stijl en compositie. Voor met name technische bedrijven is dit een uitkomst, omdat zij meestal niet over een designteam beschikken en zo toch hun high-tech producten op een moderne en elegante manier kunnen tonen. 


5.       Je zorgt voor consistentie en continuïteit in woord en beeld

Niet alleen werkt een extern bureau vaak met vaste templates voor visuals, ook is er vaak een eenduidige schrijf- en communicatiestijl, waardoor alle marketingboodschappen nog beter bij elkaar aansluiten. Bij een langere samenwerking blijft de stijl dan gelijk, waardoor je klanten eraan kunnen wennen en die eenduidigheid gaan waarderen. Daarmee is de tone-of-voice niet afhankelijk van je eigen personeelsbestand.

Verder komt Marketing Outsourcing vaak in de vorm van abonnementen. Je betaalt een vast bedrag per maand, maar mag in ruil daarvoor verwachten dat er met afgesproken regelmaat actie wordt ondernomen. Daardoor blijven jouw kanalen altijd actueel, ook als je er zelf even niet aan denkt of er geen tijd voor hebt.


6.       Je hebt minder overhead

Zelf een marketeer aannemen kan behoorlijk in de papieren lopen, zeker voor een MKB of start-up. Zoeken, vinden en binnenshuis opleiden: het is een heel traject dat en grote investering vergt. Door marketingactiviteiten uit te besteden kun je meteen aan de slag. Na een korte kennismaking kan er meteen begonnen worden aan het echte werk: de productie van content.


Een marketingabonnement is een investering, maar is in deze onzekere tijd een veilige keuze. Is het niet omdat je kosten bespaart op personeel of overhead, dan komt het wel door de niet te onderschatten invloed van kwaliteit, regelmaat en consistentie op je conversiewaarden. Geïnteresseerd? Bekijk dan onze speciale landingspagina voor meer informatie over onze marketingabonnementen.