Met een scherp oog op rebranding voor het ACRC

Het is aannemelijk dat jij bekend bent met het MUMC+ (Maastricht Universitair Medisch Centrum Plus). Het Academisch Ziekenhuis in Maastricht is een internationaal begrip. Het Academisch Centrum Refractiechirurgie (ACRC) was hierin een ietwat ondergeschoven kindje. 

Refractiechirurgie doet waarschijnlijk ook niet bij iedereen een belletje rinkelen. Het gaat hierbij om oogzorg en nog specifieker: oogoperaties die ervoor zorgen dat je scherper kunt zien zonder hulpmiddelen. Met bijvoorbeeld implantlenzen of laserbehandelingen is het ACRC dé plek om je aan je ogen te laten behandelen.

Het ACRC fungeert als het ware als een mini-ziekenhuis op zichzelf, hoewel het officieel een afdeling binnen het MUMC+ is. Zo hebben ze een eigen laboratorium en eigen operatiekamers. Dit moest duidelijker worden voor de buitenwereld. In samenwerking met Appart is er een nieuwe huisstijl ontwikkeld die het ACRC steviger op de kaart zet en een frisse twist geeft.

Client:

MUMC+

Services:

Designstudios
Strategy

Website:

Bekijk de website

Visueel startschot voor een nieuwe koers

Het begon allemaal met een praatplaat die nodig was voor intern gebruik. Een praatplaat dient als een visueel handvat om gesprekken en discussies te ondersteunen. In dit geval werd een illustratie gemaakt waarin de visie en kernwaarden samen de klim naar de top visualiseerden. 

Na deze opdracht was het ACRC ontzettend tevreden, waarna er meerdere hoofdstukken aan de samenwerking met Appart werden toegevoegd. Wat klein begon, mondde uit in een complete rebranding. Het specialistische werk in de oogheelkunde moest beter in het vizier van mensen komen.


Allesomvattende DNA-sessie

Omdat het ACRC een geheel eigen look and feel nodig had, dienden er meerdere stappen doorlopen te worden om de koers te bepalen die het best bij hun visie past.

- DNA-sessie: We hebben onze grootste DNA-sessie ooit losgelaten op het ACRC. Wat is de identiteit van de organisatie?

- DNA-scans: Meerdere DNA-scans met verschillende professoren schetsten een uitgebreid en sterk beeld van het ACRC.

- Concurrentieonderzoek: We hebben in kaart gebracht hoe andere soortgelijke oogheelkundigen zich profileren in de markt.


Hierna werd in samenspraak besloten dat we de rebranding gingen richten op de afdeling Refractiechirurgie. Het stukje zorg dat zij bieden is onvergoed, waardoor de insteek iets commerciëler werd. De rebranding begon bij al het fysieke papierwerk. Zowel mappen voor klanten als de bijbehorende insteekvellen werden door ons vormgegeven. 


Een fonkelnieuwe website

Na meerdere opdrachten succesvol tot een eind gebracht te hebben, was het klaar voor de allergrootste uitdaging: het opzetten van een volledige website. Zowel visueel als tekstueel is er zo een prachtig eindproduct uit de koker gerold. Het had echter wel wat voeten in aarde om daar te komen.

De klant wilde hierbij graag worden voorzien van twee moodboards die samengesmolten konden worden tot het perfecte eindresultaat :

- Moodboard 1: Houd vast aan de huidige stijl van MUMC+, en maak het herkenbaar.

- Moodboard 2: Maak er een geheel nieuwe stijl van die jullie creativiteit volkomen omarmt.

Uiteindelijk hebben we het palet van het MUMC+ wat uitgebreid met onze eigen accenten. Ook hebben we ons gefocust op het begrip ‘zicht.’ We wilden een uniek stijlelement toevoegen, wat zich heeft vertaald in een lijnenspel geïnspireerd op het patroon van netvliezen. Dit is terug te zien in de hele website.


Balans in tekst en taal

Bepalen hoe een website er tekstueel uit gaat zien, is in sommige gevallen al snel duidelijk. Voor het ACRC was dit echter een flinke kluif. Hoe voorzie je een specialistische tak zoals deze van de juiste teksten? Er werden meerdere interviews afgenomen en talrijke gesprekken gevoerd om tot een volmaakt pakket te komen. De volgende zaken waren van belang voor het ACRC:

- Vertrouwen uitstralen naar bezoekers.
- Toegang verschaffen voor iedereen.
- Transparant informeren over mogelijke gevolgen en bijwerkingen.
- Enerzijds begrijpelijke teksten, maar ondertussen duiden dat het om een academische, specialistische organisatie gaat.
- Teksten in het Nederlands, Duits, Engels en Frans.

Het nieuwe jasje van ACRC

De kracht van onze superhelden in samenwerking met een zeer betrokken klant heeft zich in deze case van zijn beste kant laten zien. Het eindresultaat is een verfijnde website die laat zien dat het Academisch Centrum Refractiechirurgie top of mind is in zijn vakgebied. Met dit nieuwe, op maat gemaakte jasje heeft het ACRC haar eigenheid gevonden, maar ook de weg naar bekendheid.

Ook op zoek naar dat nieuwe jasje? Neem dan contact op met onze superhelden en ontdek alle mogelijkheden!

The heroes on the case.

Icoon Back-office

Pam van Eekelen

Projectmanager
Lees hier meer
Pam van Eekelen
Icoon IT

Olivia Arents

Statamic Developer
Lees hier meer
Olivia Arents
Icoon IT

Jordy Arntz

Front-end Developer en Webdesigner
Lees hier meer
Jordy Arntz
Icoon Designstudios

Eva Schoren

Art Director
Lees hier meer
Eva Schoren
Icoon Marketing

Kelly Reijnders

Online Marketeer
Lees hier meer
Kelly Reijnders