7 bekende logo’s met een verborgen betekenis

Het logo is misschien wel het belangrijkste element van een huisstijl. Het is een presentatie van waar het merk voor moet staan of wat het wil uitdragen naar de buitenwereld. Een logo kan bestaan uit diverse elementen, zoals symbolen, vormen, kleuren, lettertypes en nog veel meer. Sommige logo’s bevatten zelfs een verborgen betekenis die niet direct zichtbaar is voor het blote oog. De betekenis moet als het ware ontcijferd worden. In dit artikel bespreken wij 7 bekende logo’s met een verborgen betekenis.

Date

16-06-2019

Categorie

Designstudios
Auteur
Eva Schoren
Graphic Designer

1. FedEx

Het bekendste logo met een verborgen boodschap is het logo van FedEx. Het ontwerp heeft zelfs tientallen internationale prijzen gewonnen. De ontwerper van dit logo heeft gespeeld met wit ruimte (ook wel negatieve ruimte genoemd) om een verborgen boodschap over te brengen. De witruimte tussen de letters “E” en “X” symboliseert een pijl. De pijl staat voor snelheid en de richting van de koers die FedEx volgt.

2. Wikipedia

Wikipedia is de handige online encyclopedie die we raadplegen als we even iets niet weten. Maar heb je ook wel eens goed naar het logo gekeken? Het is een wereldbol die opgebouwd is uit puzzelstukjes. De puzzelstukjes vertegenwoordigen de kennis die aanwezig is op het platform. De ontbrekende puzzelstukjes vertellen ons dat de encyclopedie nog niet volledig is en dat er nog kennis ontbreekt. Kennis is oneindig en het logo van Wikipedia is een weergave daarvan.

3. Tour de France

Het grootste wielerevenement ter wereld is de Tour de France. Wie dacht dat het logo enkel bestaat uit wat sierlijke letters heeft het mis. In het logo is ook een belangrijke verborgen boodschap ‘zichtbaar’. Als je goed kijkt dan zie je een verborgen wielrenner op een fiets in het woord “Tour”. Een tip? Zijn voorwiel is geel. Dit is dezelfde kleur als de trui van de leider tijdens dit evenement.

4. Unilever

Zijn er dan geen Nederlandse bedrijven met een logo met een verborgen betekenis? Jawel, Unilever is zo’n bedrijf. Het is je vast wel duidelijk dat de grote blauwe “U” staat voor Unilever. Maar heb je ook wel eens gekeken naar de inhoud van die “U”? De “U” is een visuele uitdrukking waar Unilever voor staat. De symbolen vertegenwoordigen niet alleen de producten die men produceert, maar ook kernwaarden van het bedrijf.

5. Hyundai en de tevreden handdruk

Het logo van Hyundai is niet zomaar een simpele “H”. Natuurlijk staat de H voor de beginletter van het woord Hyundai. Maar de H symboliseert ook twee mensen die elkaar de hand schudden: de klant en Hyundai. De handdruk is een bewijs van wederzijds vertrouwen en tevredenheid tussen bedrijf en consument. Het ovaal rondom de twee mensen symboliseert Hyundai’s aanwezigheid overal ter wereld.

6. Toblerone en de stad van de beren

Het logo van Toblerone is niet alleen een bergketen. Er is namelijk ook een beer verstopt in het ontwerp. En dan vraag je je vast af: waarom die beer? Het is een eerbetoon aan de Zwitserse stad Bern, waar het chocoladebedrijf werd opgericht. Ze hebben de bijnaam "de stad van de beren" en hun wapenschild lijkt op een beer die omhoog klimt.

7. Van A tot Z bij Amazon

Het logo van webwinkel Amazon bevat enkele creatieve elementen. De eerste hiervan is waar de pijl onder het logo begint en stopt. Beginnend bij de "A" in "Amazon" en eindigend bij de "Z". Met andere woorden: het bedrijf alles van "A" tot "Z" verkoopt. Door de pijl in het logo van "A" naar "Z" te laten rekken, kan Amazon aan haar klanten duidelijk maken dat het bedrijf aan al hun behoeften kan voldoen.

Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Wil je ook een logo laten ontwerpen of wil je een bestaand logo opfrissen? Dan kunnen wij helpen. Van begin tot eind denken wij graag met je mee, net zo lang tot je tevreden bent met het resultaat. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions. JM Promotions bedrukt uw logo op promotiematerialen.

Auteur
Eva Schoren
Graphic Designer

Our superhero

Van vette visuals tot complete huisstijlen en van illustraties tot socialmediatemplates - onze grafisch vormgever Eva maakt overal iets moois van! Haar doel? De visuele vormgeving zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij het DNA van een bedrijf. Ook doet ze projectmanagement om ervoor te zorgen dat de jouw vraag tot een goed eindresultaat wordt gebracht. Eva ademt creativiteit, niet alleen binnen de muren van Appart maar ook ver daarbuiten. Ze maakt haar eigen kettingen en knutselt kaarsen, of je vindt haar in de keuken waar ze het ene na het andere baksel in elkaar flanst. Haar grootste droom is dan ook om uiteindelijk een eigen kookboek uit te brengen wat ze - je snapt het al - natuurlijk zelf vormgeeft. Eva heeft een zwak voor reizen en ook dan klopt haar designer-hart. Ze put inspiratie uit het grafisch ontwerp van andere steden en culturen en neemt die creativiteit weer mee in haar werk voor onze relaties.