Big data is hot... We worden overspoeld met de term en we komen ‘m steeds vaker tegen, maar wat is het nu eigenlijk écht? En vooral, waar wordt het voor gebruikt? Onze data-scientist neemt je mee in de wonderlijke wereld van data en vertelt je meer over de voordelen en valkuilen van big data!
'De overheid gaat meer investeren in big data'; 'Groot datalek bij de ANWB' en 'Sleepwet maakt het mogelijk voor de overheid om grote hoeveelheden internet verkeer af te tappen’; allemaal veelgeziene koppen in het nieuws van de afgelopen tijd. Big data en andere gerelateerde onderwerpen komen steeds vaker in het nieuws en lijken steeds dichter bij ons persoonlijke leven te komen. Maar wat is big data nu precies?
Het antwoord op deze vraag is helaas niet eenvoudig. Big data kan heel veel verschillende vormen aannemen, maar in het algemeen kunnen we big data definiëren als ‘grote datasets’. Deze datasets kunnen met behulp van de rekenkracht van een computer geanalyseerd worden om hier patronen, trends, relaties of andere nuttige informatie uit te halen. Personen die deze datasets analyseren, worden 'data analysts' of 'data scientists’ genoemd.
Date
Categorie
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is big data of data science niet iets van de laatste jaren. Sterker nog, het werd al gebruikt in de prehistorie! Ongeveer 20.000 jaar geleden werden kerfstokken gegraveerd om voorraden en handelsactiviteiten bij te houden. Vervolgens werden deze gegevens gebruikt om te voorspellen hoe lang de jagers en boeren nog met hun voedselvoorraad vooruit konden. Zo verzamelde men hun eigen data-sets en dus hun big data! Vandaag de dag wordt big data natuurlijk op een efficiëntere manier verwerkt, die echt past bij de 2018-omgeving. Computers en servers zijn hierin de belangrijkse spil betreft het opslaan van de big data. Het voordeel hiervan is dat de computers, mits efficiënt gebruikt, snel berekeningen kunnen uitvoeren op grote hoeveelheden data, sneller dan wij mensen dat ooit zullen kunnen.
Een bekend voorbeeld van big data in de huidige samenleving is de alom bekende Albert Heijn bonuskaart. Iedere keer dat jij als klant een product koopt en je bonuskaart laat scannen, wordt de database van Albert Heijn weer een klein stukje groter. Waar wij Nederlanders vaak pretenderen dat we privacy hoog in het vaandel hebben staan, verruilen wij maar al te graag onze persoonlijke data in de vorm van een persoonlijke bonuskaart voor een paar euro korting. Albert Heijn analyseert onze gegevens, verkregen via de bonuskaarten, om uiteindelijk hun omzet te verhogen. Dit doen ze bijvoorbeeld via persoonlijke aanbiedingen, afgestemd op jouw koopgedrag, maar ook door te analyseren welke producten vaak samen gekocht worden.
Een simpel voorbeeld; als blijkt dat wijn en oude kaas vaak samen gekocht worden, creëren ze een aanbieding rondom de wijn en positioneren ze deze aanbieding zo in de winkel, dat klanten tijdens het boodschappen doen ook nog naast het schap met oude kaas lopen. Door deze, voor klanten vaak onbewuste, prikkels raken mensen sneller geneigd om dan óók deze dure oude kaas te kopen.
Bij Appart Media gebruiken we big data op een vergelijkbare manier. Een van de projecten die we op dit gebied gedaan hebben is het analyseren van een reviewsysteem. Klanten werden gevraagd een vragenlijst in te vullen met onderwerpen over de organisatie en de dienstverlening. Het ontwikkelde reviewsysteem slaat geanonimiseerde gegevens op zoals leeftijd, land van afkomst, geslacht en beoordelingen van verschillende faciliteiten. Door deze data op te slaan in een database, kunnen we deze analyseren. In deze data hebben wij vervolgens verrassende relaties ontdekt, zoals een relatie tussen land van afkomst en de beoordeling van de catering. Uit de data bleek namelijk dat buitenlanders de catering lager beoordeelden dan gasten uit Nederland.
Een mogelijke verklaring hiervoor kan zijn dat er te weinig keuze is voor buitenlandse gasten. Op het oog lijken dit vreemde combinaties en uitkomsten, maar in perspectief geplaatst zijn deze uiterst waardevol voor de opdrachtgever. Ons advies luidde dan ook om de belevingsscore te vergroten voor buitenlandse gasten door o.a. meer buitenlandse gerechten op de kaart te zetten.
Maar, met alleen dat doorvoeren ben je er niet! Big data geeft je ook de mogelijkheid om te meten of je aanpassingen en acties werken. Zo werd, na doorvoering van de aanpassingen op de kaart, na een bepaalde termijn opnieuw de dataset geanalyseerd, om te kijken of de klantervaring verbeterd is op dit punt.
We analyseren echter niet alleen reviewsystemen. We maken onder andere ook veel gebruik van web analytics om de ervaring van een websitebezoeker zo prettig mogelijk te maken. Hiervoor gebruiken we onder andere gegevens zoals uitstappagina’s en gemiddelde tijd van een bezoeker op een pagina..
Maar, big data is niet louter positief en gemakkelijk! Er ook flink wat haken en ogen aan het gebruik van big data. Eén van de ergste dingen die kan gebeuren is dat data in de verkeerde handen komt. Vaak hebben mensen de misconceptie dat dit alleen maar kwaad kan bij financiële gegevens, maar wat te denken van bijvoorbeeld uw watergebruik? Als deze gegevens per ongeluk openbaar worden gemaakt, is het een vrijbrief voor criminelen om te kijken welke huishoudens de afgelopen dagen (bijna) geen water hebben verbruikt. De kans is groot dat deze personen op dat moment op vakantie zijn, waardoor inbrekers ongestoord hun gang kunnen gaan.
Gelukkig gaat op 25 mei 2018 de 'General Data Protection Regulation'-wet in. Dit is een nieuwe, nog strengere gegevensbeschermingswet. Deze zorgt ervoor dat instanties die persoonlijke data verzamelen hier zorgvuldig mee omgaan. Als ze dit niet doen, riskeren ze een hoge boete.
Is big data slechts een hype of is het dé kans om je bedrijf te laten groeien? De toekomst zal het uitwijzen, maar voorlopig zijn er in ieder geval nog genoeg ontwikkelingen op het gebied van big data en zullen we geduldig moeten afwachten. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan nu contact met ons op