Google+ is opgeheven: waarom faalt het ene sociale medium en floreert het andere?

Vandaag, op dinsdag 2 april 2019 trekt Google de stekker uit haar eigen sociale medium Google Plus. Het is het einde van een geflopt kanaal: het trok simpelweg te weinig gebruikers en de meeste bezoeker kwamen er zelfs per ongeluk terecht. Google Plus lijkt in de basis veel op Facebook, maar waarom flopt de een en wordt de ander een succesverhaal? We duiken in deze blog wat dieper in de Google Plus-case en bespreken de sociale media kanalen van de toekomst.

Date

02-04-2019

Categorie

IT
Auteur
Bas Hendriks
Lead Developer

Wat was Google Plus?

Google Plus was hét sociale netwerk dat de strijd met Facebook moest aangaan. Het werd gelanceerd op 28 juni 2011. In eerste instantie verstuurde Google uitnodigingen naar een select groepje gebruikers, die als eerste het platform konden ontdekken. Deze leden kregen vervolgens de mogelijkheid om andere mensen toe te voegen aan het medium. Op 20 september 2011 werd het kanaal uiteindelijk voor iedereen opengesteld. Dit leidde tot een explosieve groei met uiteindelijk meer dan 500 miljoen leden wereldwijd. In principe bood het kanaal dezelfde functionaliteiten aan als Facebook. Je kan personen, pagina’s of bedrijven volgen, om te zien wat zij te vertellen hebben. Daarnaast kon je je eigen berichten delen met anderen. Helaas bleek al snel dat Google Plus een stuk ingewikkelder was dan andere kanalen. Google Plus zou de talloze services van Google moeten verenigen, maar zaaide in eerste instantie alleen maar verwarring. 

Wat ging er mis?

Begin 2018 heeft Google een onderzoek gedaan naar het gebruik van het kanaal. Hieruit kwam naar voren dat, ondanks alle moeite van Google, het niet is gelukt om het aantal gewenste gebruikers te bereiken. 90% van de bezoeken op Google Plus duurden minder dan 5 seconden. Dit betekent dat de meeste mensen per ongeluk op een pagina van Google Plus terecht kwamen. Verder kwam aan het licht dat er tussen 2015 en 2018 een fout in het systeem zat, waardoor apps van derden gebruikersdata konden inzien, zonder dat Google of de gebruiker daar toestemming voor hebben gegeven. Uit een analyse bleek dat er ongeveer 500.000 accounts waren getroffen en dat er 438 apps gebruik hebben gemaakt van deze fout. Met name hierdoor heeft Google de beslissing gemaakt om het platform op 2 april 2019 op te doeken. 

De dunne lijn tussen ‘flop’ en ‘succes’

Google Plus bood dus niet de gewenste functionaliteiten en faalde op het gebied van gegevensbescherming. Toch zijn er nog een aantal andere sociale media die om verschillende redenen de aftocht bliezen. 

Soms is er simpelweg geen winstgevend businessmodel. Een voorbeeld daarvan is Vine. Tussen 2013 en 2017 konden gebruikers daar korte filmpjes van maximaal 7 seconden uploaden. Het platform werd immens populair, maar verdiende er geen euro aan, omdat ze geen ruimte hadden voor reclame. De populariteit zou dramatisch afnemen als de reclames langer zouden duren dan de filmpjes zelf.  

Wat te denken van MSN of het oer-Hollandse Hyves? Deze platforms hebben in feite hun relevantie verloren, omdat ze niet met hun tijd zijn meegegaan. Vooral de mobiele gebruiker werd beter bediend door Facebook, waardoor MSN en Hyves hun gebruikersaantallen zagen teruglopen. 

Een vrachtwagen vol sociale media

Het social media-landschap is vol. Waar het in 2012 nog makkelijk in te delen was in verschillende segmenten, zijn in 2018 bijna alle diensten aan elkaar gerelateerd. Bron: FredCavazza.net

Van dating-apps als Tinder tot aan streamingdiensten als Twitch. Van de meesten kanalen weten veel mensen het bestaan niet eens van af. Heb je ooit wel eens gehoord van platformen als Ello, Peach en Mastodon? Tegenwoordig vormen Whatsapp, Facebook, Youtube, Instagram en LinkedIn de ‘Big 5’ onder de Sociale Media. Daarnaast zijn Pinterest, Twitter, Snapchat, Tumblr, Wechat en Flickr over het algemeen bekend bij het grote publiek. 

De meeste van deze platformen houden hun doelgroep goed in de gaten. Alleen daardoor hebben ze bestaansrecht. Zo is bijvoorbeeld het overgrote deel van de Pinterest-gebruikers vrouw, zitten er op Instagram en Snapchat voornamelijk jongeren en is de gemiddelde Facebook-gebruiker wat ouder. Voor ondernemers is het dan ook verstandig om voornamelijk actief te zijn op een platform waarvan de doelgroep overeenkomt met die van het eigen bedrijf.   

De sociale media van de toekomst

Het lijkt misschien alsof het social media-landschap verzadigd is. Voor elke sociale, online bezigheid is er wel een app of website beschikbaar. Toch zijn er altijd innovatieve platforms die oplossingen weten te vinden voor problemen waarvan je niet wist dat je ze überhaupt had.  

Houseparty
Houseparty richt zich met name op ‘Generatie Z’: de jeugd die niet beter weet dan dat er smartphones en oneindige databundels zijn. Het is een dienst waarmee vrienden met elkaar kunnen videobellen. In principe niets nieuws, maar het bijzondere aan Houseparty is, dat je op elk moment bij elk live gesprek kan aansluiten. Zo kun je ook ‘vrienden van vrienden’ leren kennen en voelt het dus alsof je je letterlijk aansluit bij een huisfeestje. Merken en bedrijven zetten vooral influencers in op dit platform; bekende mensen sluiten zich aan bij houseparty’s en promoten producten in de videochat. Meer dan 60% van de gebruikers is jonger dan 24 jaar. Daarmee lijkt Houseparty voorlopig nog genoeg potentie te hebben. ‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’, zo luidt een eeuwenoud gezegde.      

Medium
Medium is succesvol door zijn eenvoud: gebruikers kunnen artikelen, blogs en verhalen delen. Geen ingewikkelde functies, geen visueel spektakel: gewoon simpel en strak. De opzet is vergelijkbaar met die van Twitter, maar de inhoud heeft vaak een informatievere ondertoon. Door ervaringen te delen wordt kennis overgedragen - dat is de hoofdgedachte. Ook is de manier van interactie op dit medium vrij bijzonder: je kan namelijk niet alleen reageren op een compleet artikel, je kan per woord(groep) of zin een reactie achterlaten. Gebruikers kunnen daarnaast specifieke auteurs en onderwerpen volgen. Het is dus voornamelijk ook voor bedrijven interessant om het platform actief te gaan gebruiken. Interessante content kan soms razendsnel veel interactie opleveren. 

Blijven de grote of nieuwe platformen zich ontwikkelen, blijven zij bestaansrecht hebben? Of gaan zij net als Google Plus een zwarte toekomst tegemoet? Voor nu blijft het gissen, echter blijven wij van Appart Media waakzaam en alert op de ontwikkelingen van de toekomst!

Auteur
Bas Hendriks
Lead Developer

Our superhero

Onze front- en back-end developer Bas realiseert jouw digitale dromen. Als student ICT & Media Design leerde hij het beste van twee werelden: hij bezit uitstekende codeer skills en heeft oog voor detail en design. Daarmee fungeert hij als de verbindende schakel tussen de developers en designers van Appart. Hij is kritisch op zijn eigen werk, maar ook op de input van de klant. Werkt een andere oplossing beter, dan steekt Bas dat niet onder stoelen of banken. Wanneer hij niet met zijn hoofd in de computer zit, is hij graag sportief bezig. Hij gooit in de sportschool met gewichten, maakt kilometers op zijn mountainbike of trotseert de sneeuw op zijn snowboard. In de zomer vind je hem met zijn vrienden op een festival. Wat Bas ook doet, je bent ervan verzekerd dat hij het doet met volle overtuiging en een lach op zijn gezicht.