Het belang van LinkedIn voor de Maakindustrie

Bij social media denken we vaak aan kanalen zoals Twitter, Instagram, Facebook en TikTok. Maar voor het bereiken van de B2B-markt is LinkedIn echter de meest logische keuze. Wist je dat de kans erg groot is dat jouw (potentiële) relatie namelijk al actief is op LinkedIn? En wist je dat 57% van het beslissingsproces om met iemand zaken te doen al is doorlopen voordat iemand contact opneemt? Daarom is het belangrijk om goed vindbaar te zijn op Linkedin, zodat je al zo vroeg mogelijk in beeld bent bij dit proces.

Date

14-06-2023

Categorie

Marketing
Auteur
Sander Strijbos
Teamlead Marketing

LinkedIn als website bestond in mei precies 20 jaar. Het bedrijf werd enkele maanden eerder opgericht. Waar het oorspronkelijk een platform was om CV’s op te stellen en uit te wisselen, is het inmiddels een volwaardige netwerksite geworden met een zeer actieve groep gebruikers. Maandelijks maken ongeveer 400 miljoen professionals gebruik van LinkedIn, veelal voor zakelijke doeleinden. Het is een uitstekend medium voor het delen van kennis, het werven van personeel, het benaderen van nieuwe klanten en het versterken van de relatie met bestaande klanten.
Verschillende sectoren in de traditionele maakindustrie ervaren momenteel diverse grote uitdagingen, zoals: de rol van duurzaamheid, het tekort aan (technisch) personeel of de achteruitgang van het imago. Met de inzet van LinkedIn kun je je bedrijf positief profileren op het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Je kunt je netwerk uitbreiden, je merk versterken en je expertise tonen. Benieuwd naar hoe je dit het beste voor jouw bedrijf kan inzetten? Lees dan vooral verder.

Deel je kennis met de zakelijke markt

Over het algemeen zitten LinkedIn gebruikers op het platform om hun netwerk te vergroten of om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in een specifieke branche, zoals de maakindustrie. Daarom is een belangrijke manier om LinkedIn te gebruiken voor het delen van je kennis over de branche waarin je actief bent. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het publiceren van blogs, whitepapers of andere vormen van geschreven content. Het is hierbij wel belangrijk dat de inhoud informatief en educatief is. Op deze manier blijven prospects en jouw volgers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en dat is precies wat ze willen zien als ze op LinkedIn zitten. Op deze manier kun je je profileren als expert in het vakgebied van de maakindustrie en vergroot je ook nog eens je merknaam!

Zet LinkedIn in voor het werven van personeel

LinkedIn is niet alleen een platform voor het delen van kennis en om te netwerken. Het kan namelijk ook effectief worden ingezet voor het werven van personeel. Met name voor de maakindustrie, aangezien deze sector behoefte heeft aan hoogopgeleide en gespecialiseerde medewerkers.

Er zijn drie manieren om professionals te werven via LinkedIn.

>> Als eerste kun je een geschreven vacature met de juiste keywords uitzetten en promoten. Je betaalt dan een vaste prijs per kandidaat die de vacature bekijkt. Maar hoe val je nou op in de zee van vacatures? Het is belangrijk om hierbij een duidelijk, gestructureerde vacaturetekst te schrijven inclusief de juiste keywords. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een onderhoudsmonteur, kan het handig zijn om ook ‘technische dienst’, ‘onderhoud’ en andere vaak gebruikte termen in de vacature te gebruiken om de juiste doelgroep te bereiken.

>> De tweede optie is een handige functionaliteit genaamd: aanbevolen matches. Hierbij toont LinkedIn een aantal kandidaten die op basis van matches en competenties geschikt zijn voor jouw vacature. Zo kan jouw interne recruiter aan de slag met het contacteren van potentiële medewerkers.

>> Daarna kun je op een organische manier aan de slag: Laat je huidige team de vacature delen met eigen commentaar erbij wat de voordelen zijn om bij je bedrijf te komen werken. Je personeel positief aan het woord laten creëert een sterk bedrijfsimago.

Naast deze drie opties, kan een sterke aanwezigheid op LinkedIn helpen met het laten zien van wat jouw bedrijf te bieden heeft. Hierdoor kan je de interesse van potentiële werknemers wekken. Dit kan leiden tot een grotere pool van gekwalificeerde kandidaten en meer mogelijkheden voor jouw bedrijf om de juiste talenten aan te trekken.

Trek nieuwe leads aan

LinkedIn is de koning van B2B leadgeneratie en kan helpen bij het aantrekken van nieuwe klanten. Zo kun je gericht adverteren op LinkedIn om jouw doelgroep te bereiken en je producten en diensten onder de aandacht te brengen. Door gebruik te maken van targetingopties zoals functie, branche en locatie kun je de advertenties richten op de meest relevante doelgroepen.

Een ander voordeel van het gebruik van LinkedIn voor het benaderen van nieuwe klanten is dat het jouw bedrijf in staat stelt om jouw merk te versterken en de bedrijfscultuur te laten zien. Hierdoor kan je je als bedrijf onderscheiden van concurrenten en potentiële klanten aantrekken die zich aangetrokken voelen tot de waarden en visie van jouw bedrijf.

LinkedIn biedt dus verschillende mogelijkheden om nieuwe relaties te bereiken door jezelf als bedrijf te positioneren als expert in jouw branche. Door gericht te adverteren, relaties op te bouwen en jouw bedrijf te laten zien op een manier die aantrekkelijk is voor potentiële klanten en werknemers kun je de groei en ontwikkeling bevorderen.

Wil jij aan de slag met LinkedIn, maar weet je niet zo goed hoe je het precies moet aanpakken? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij gaan graag met je rond de tafel om hierover in gesprek te gaan.

Auteur
Sander Strijbos
Teamlead Marketing

Our superhero

Sander is inmiddels gepokt en gemazeld als marketeer bij start-ups in de maakindustrie. Hij heeft al een diverse carrière achter de rug, werkend in diverse rollen in verschillende sectoren. Tussen enkele banen door reisde hij over de hele wereld, maar kwam hij altijd weer terug naar Limburg. Tien jaar geleden nam hij de rol van marketeer op zich bij een startup die 3D-printmaterialen ontwikkelt en bouwde hij het merk verder uit. Na tien jaar de focus op één sector te hebben gehad, wilde hij graag zijn marketinghorizon verruimen.

Toen Sander bij Appart binnenkwam, de grote Lego-toren in de vergaderruimte zag staan en de filmposters op de gang van ons kantoor in zich opnam, wist hij: ‘hier ben ik aan het juiste adres’. Sander is vaak de rust zelve en laat zich niet opjagen door vlugge salespraatjes, maar graaft tot diep onder de oppervlakte om de probleemstelling kristalhelder te krijgen. Hij geeft vooral gedegen en doordacht advies, gebaseerd op zijn brede ervaring als online marketeer. En met een vleugje humor erbij.\_

Zijn twee jonge dochters houden hem thuis bezig. Daarnaast leest hij veel en behoren films en series tot zijn favoriete tijdverdrijf. En voor diegenen die eens een potje Triviant willen verliezen, Sander wint graag van je.