“Ik doe het morgen wel” - 5 manieren om uitstelgedrag te voorkomen

Vroeger lazen economiestudenten in hun dikke theorieboeken dat de mens een onvervalste rationele homo economicus is: een rationeel wezen dat optimale en weloverwogen beslissingen maakt. Sinds de eeuwwisseling is onderzoek naar het keuzegedrag van mensen echter in een stroomversnelling geraakt en wat blijkt? We zijn zo irrationeel als maar kan. Een goed voorbeeld van onze irrationele keuzes is uitstelgedrag. Waarom laten we die berg afwas maar steeds op het aanrecht staan en hoe kan het toch dat onze cadeaubonnen steeds verlopen? In deze blog bespreken we de theorie achter uitstelgedrag en geven we je 5 tips voor een uitstelloos bestaan.

Date

10-10-2018

Categorie

Marketing
Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Waarom stellen we uit?

Het uitstellen van een taak naar later is geen zeldzaamheid: het is zelfs schering en inslag. Als daar een goede reden voor is, is dat niks om je zorgen over te maken. Het wordt pas een beetje vreemd als de verwachte verhouding tussen de kosten en opbrengsten niet klopt met de realiteit. De opbrengsten zijn vaak relatief ver weg, terwijl de lasten meestal dichtbij zijn. Je moet een taak vaak in het nu uitvoeren, maar wat het je oplevert wordt pas na een tijdje zichtbaar. 

Denk bijvoorbeeld aan studeren: in je jeugd offer je een aanzienlijk deel van je vrije tijd op om daar later - hopelijk - de vruchten van te plukken met een hoge(re) functie. Hierdoor lijken de lasten van studeren in het nu hoger: Er zijn nog geen meetbare opbrengsten voordat je begint met werken, maar je wel vanavond dat ene leuke feestje in de kroeg moet missen omdat je morgen een tentamen hebt. Het is daarom heel verleidelijk om de boeken nog even gesloten te houden. Toch weet iedereen hoe het afloopt als je de ochtend van tevoren pas begint met studeren voor die toets…

Dat de kosten in het nu relatief hoger zijn dan in de toekomst is dus een onterechte aanname. Mensen staan maar zelden stil bij andere taken die ze in de toekomst hebben en overschatten dus de tijd die ze in de toekomst overhouden. Er zijn immers altijd andere excuses waarom je het studeren tot op de laatste minuut laat liggen. In andere woorden: jouw 40-urige werkweek duurt volgende week precies even lang (tenzij je een weekje vakantie gaat vieren natuurlijk). Dan heb je net zo weinig tijd om je uitgestelde taken uit te voeren.

Wat kun je eraan doen?

De één heeft er wat meer last van dan de ander, maar uitstellen doen we allemaal: daarvoor zijn we immers mensen. De uitdaging is om je verspilde tijd - en de stress die daardoor wordt veroorzaakt - tot een minimum te beperken. We geven je 5 tips voor een leven zonder uitstel. 

1. Stel jezelf deadlines
Het klinkt misschien kinderachtig, maar jezelf een ultimatum stellen werkt vaak het beste. Zeker als je die belofte aan jezelf publiekelijk maakt, zul je meer gedreven zijn om hem na te komen. Moet die opdracht morgen af zijn? Beloof de ontvanger dan dat hij het document vóór 18 uur in zijn mailbox ziet verschijnen. Pas daarbij wel op dat je het jezelf niet te moeilijk maakt; geef jezelf dus voldoende ruimte zodat je niet hoeft te stressen.

2. Hou je taken kleinschalig
‘Een tabel met winstcijfers maken’ klinkt al een heel stuk makkelijker dan ‘het jaarverslag uitwerken’. Maak daarom je doelen concreet en deel die grote taak op in kleine, behapbare stukjes. Zoals je oma vast wel eens gezegd heeft: “Elke dag een draadje, is een hemdsmouw in het jaar”.

3. Plan je afleiding in
Afleiding is de bron van uitstelgedrag, dus de truc is om dat tot een minimum te beperken. Een beetje afleiding is niet erg; sterker nog, we hebben het soms nodig. In de tijd dat je even je gedachten de vrije loop kan laten, komen de beste ideeën vaak zomaar uit de lucht vallen. Neem daarom regelmatig, maar op gezette tijden even een paar minuutjes de tijd om af te schakelen, zodat je daarna weer vol overgave met je taken aan de gang kan - wie weet met een verfrissend nieuw idee. 

4. Begin gewoon
Stel je voor dat je een perfect rationele ezel bent, die altijd de logische keuze maakt. Je staat uitgehongerd in de sahara, precies in het midden van twee voedzame hooibalen, die exact even aantrekkelijk zijn. Doordat de ene optie niet per se beter is dan de andere, kun je geen keuze maken en sterf je de hongerdood. In ons dagelijks leven zijn de keuzes wellicht iets minder dramatisch, maar door onze eindeloze overpeinzingen en twijfelingen zijn we net zo productief als de ezel in het voorbeeld. Waarom beginnen we niet gewoon aan één van de twee hooibalen te eten?

5. Zeg ook eens ‘nee’
Veel uitstelgedrag ontstaat ook door onze overvolle agenda. Is alles wat er op je to do lijst staat ook echt noodzakelijk? Durf ook eens dingen te schrappen en meer ruimte te creëren voor zaken die er écht toe doen. Soms stel je daarmee mensen teleur, maar uiteindelijk biedt het wel de broodnodige rust in je hoofd.

Een goede marketingstrategie houdt je klant wakker

Ook in de marketingwereld is uitstelgedrag helaas een goed bekende. (Potentiële) klanten stuiten op een product of dienst die ze interessant vinden, maar raken afgeleid en gaan vervolgens niet over tot de aankoop. Een goede reclame of social media campagne kan helpen om deze tekortkomingen te compenseren: af en toe moet je nu eenmaal je klanten eraan herinneren dat je nog bestaat om ze definitief binnen te hengelen.

Heb je al een tijdje wilde plannen op het gebied van marketing en communicatie, maar is je eerste campagne er nog niet van gekomen? Stop met uitstellen, start met doen! Maak meteen een gratis vrijblijvende afspraak en we helpen je met alle liefde op weg. 

Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Our superhero

Zorgen dat een webdesign niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en geoptimaliseerd voor zoekmachines en conversie is? Dat is Boy zijn specialiteit! Hij kijkt kritisch naar bestaande of nog te ontwikkelen websites en geeft aan waar eventuele kansen liggen. Daarnaast is hij projectmanager, duikt hij in de datakant van marketing en zet hij sporadisch zijn uitgebalanceerde woordenschat en zijn gevoel voor humor in als copywriter. Daarmee schopte Appart het al een paar keer tot het gerenommeerde tech-platform FrankWatching. Ook voor Festileaks klimt Boy graag in de pen, hij offert zich dan ook zonder enige moeite op om in de zomer een paar leuke festivals af te gaan om over te schrijven. Hij leeft voor muziek, zijn meest geopende app is Spotify en hij speelt basgitaar. Onze Boy is een rasechte duizendpoot, weet waar hij het over heeft en brengt iedere werkdag een lach op het gezicht van zijn collega’s en zijn klanten. Onmisbaar dus!