Marketing: kostenpost of investering?

Laten we eerlijk zijn: goede marketing is niet goedkoop. Het wordt nog steeds door veel bedrijven als een kostenpost gezien waar geregeld op bezuinigd wordt. De reden? Het zou niet direct geld opleveren. Fout, fout en nog eens fout! Een goede marketingaanpak helpt juist om jouw diensten en producten te verkopen en je bedrijf te positioneren ten opzichte van de concurrentie. 

Date

26-08-2021

Categorie

Marketing

Wat komt er bij jou op als je aan marketing denkt? Zie je het als een kostenpost of als een investering? Het lijkt misschien een klein contrast, maar toch zit er tussen kosten en investeringen een wezenlijk verschil. Kosten maken is als ondernemer onontkoombaar, terwijl we bij investeringen juist vaak uitgaan van het rendement dat het ons oplevert. 

Als je een investering doet in nieuwe iMacs op kantoor is het nut ervan direct merkbaar: je team beschikt over een nieuwere en snellere computers waarmee zij hun werk eenvoudiger en efficiënter kunnen uitvoeren. Wanneer je investeert in marketing, zijn de gevolgen vaak iets minder tastbaar. Je besteedt geld en tijd zonder daar direct de voordelen van te zien. Toch is het op de lange termijn een slimme investering omdat je door goede marketing het geld dat jij hebt besteed, terugverdient met de marketing die je doet. Rendement dus. 

Waarom je marketing nodig hebt? Goede vraag! 

#1: De moderne consument bepaalt zelf wat hij koopt
Consumenten gaan zelf op zoek naar informatie en zijn niet geneigd om snel in te gaan op verkoopargumenten die tegen wil en dank door de strot worden geduwd. Denk maar eens terug aan toen je een wasmachine of een nieuwe tv moest kopen. Lang leve de gedegen research van de Consumentengids en reviews, toch? De klant heeft de touwtjes in handen en beoordeelt potentiële verkopers. Daarom wil je dus relevante marketinguitingen hebben waarmee je jouw klant in spé ook daadwerkelijk aanspreekt. 

#2: Omdat Google er goed op gaat
Ben je voldoende zichtbaar en goed vindbaar? Heel veel consumenten die een product of dienst willen kopen, beginnen namelijk hun zoektocht op Google. Een goede plaatsing is daarom onontbeerlijk en die hangt af van de kwaliteit van je marketing. De laatste jaren zijn de algoritmes van de zoekmachine behoorlijk aangescherpt. Kwaliteit is meer waard dan kwantiteit, met name de kwaliteit van de informatie die je op je website plaatst. Door te investeren in bijvoorbeeld contentmarketing kun je je vindbaarheid vergroten met interessante info waarmee je niet alleen opvalt, maar je je doelgroep ook echt iets biedt. 

#3: Online marketing kun je meten
Een goede manier om inzicht te krijgen in het rendement van je marketingbudget, is door de (tussentijdse) resultaten te meten. Dat kan bijvoorbeeld via social media door middel van standaard statistieken, zoals de hoeveelheid volgers en likes die je hebt, maar ook aan het totale bereik dat jouw berichten opleveren, welke doelgroep jouw posts bekijkt en op welke tijden zij actief zijn. In analyseprogramma’s zoals Google Analytics krijg je inzicht in hoeveel bezoekers er op je website komen, hoe ze er zijn gekomen en welke pagina’s ze bekijken. Ook advertenties die je plaatst op social media, kun je achteraf evalueren. Ook daarom is investeren in marketing de moeite waard! 

#4: Het is dé manier om je merk te branden
Staar je echter niet blind op alleen nog maar conversiegerichte digital marketing. Als je dat doet, neem je namelijk je publiek onvoldoende mee in je verhaal waardoor zij je niet leren kennen en je dus ook niet gaan vertrouwen. Daar waar marketing vooral om je producten draait, is branding het verhaal en het onderscheidend vermogen van jouw merk. Je waarden, je persoonlijkheid en je identiteit staan centraal en zijn verantwoordelijk voor het beeld dat potentiële klanten krijgen bij jouw merk. Wanneer je branding goed is, heeft je publiek het gevoel dat er buiten jouw merk niets anders de moeite waard is. Om je merkboodschap over de bühne te brengen, is marketing een passend middel. Bovendien hebben marketing en branding elkaar nodig. Alleen branding zorgt namelijk voor een goede merkbeleving, maar verleidt mensen onvoldoende om te gaan kopen - ze willen immers ook informatie over je product of dienst. En alleen marketing is onvoldoende om vertrouwen op te bouwen, waardoor je conversie te laag zal zijn en zich niet verbonden voelen met jouw organisatie. 

En wat is dan goede marketing?

Het woord marketing is een verbastering van de woorden market en getting, oftewel getting the market en dus de markt verkrijgen. Het is daarom een verzamelterm van werkzaamheden die erop gericht zijn een groter marktaandeel te krijgen. Daarbij is het belangrijk dat je merk opvalt en impact heeft, zodat jouw bedrijf meer omzet genereert. En dan vooral van klanten die op hetzelfde level zitten en die passen bij het DNA van jouw bedrijf. Hen bereiken, inspelen op de overlap tussen wat zij nodig hebben en wat jij kunt bieden en daarmee hun vertrouwen winnen is waar het écht om draait. 

Grofweg heeft marketing drie belangrijke doelen:

#1: Naamsbekendheid vergroten
Zorgen dat je merk (online) bekend wordt. Als jij goed vindbaar bent en inspeelt op je doelgroep, helpt dat om hen te bereiken. En dat is wat je wilt. De kans is klein dat klanten zomaar voor je deur staan als je een product of dienst lanceert. Wellicht kennen ze je niet eens. Een goede marketingstrategie kan daar verandering in brengen. Gemiddeld heeft een consument namelijk zeven tot acht prikkels nodig om over te gaan tot een aankoop. Daarbij staan twee dingen centraal: je moet op de juiste momenten op hun radar verschijnen én wanneer ze je zien, moet je hen ook weten te triggeren zodat je in hun hoofd kruipt en ze nieuwsgierig naar jouw bedrijf worden. 

#2: Merkversterking
Laten zien wie je bent is een fundamenteel onderdeel van marketing. Je krijgt maar een kans om een eerste indruk te maken en die indruk moet sterk zijn. Een merk kan een plek in het brein en hart van je doelgroep verdienen en daarmee voor onderscheid zorgen. Daarom is branding zo belangrijk! Door bijvoorbeeld relevante content te maken in de vorm van blogs, video’s, foto’s en infographics kun je je merk enorm versterken. Je levert namelijk niet alleen meer een product, je levert kennis en dus indirect toegevoegde waarde. 

#3: Leads genereren
Dit kun je zien als geïnteresseerden die meer informatie willen omdat ze bereid zijn iets te kopen. Het genereren van leads is daarom dus essentieel en is in feite een moderne vorm van acquisitie. In feite is leadgeneratie de goed te vergelijken met een groenteman die op de weekmarkt klanten lokt, maar dan met de nieuwste technieken. Jouw potentiële klanten moeten een reden hebben om bij jou te kopen, dus je wilt jouw leads zo goed mogelijk informeren en verleiden. Als je precies weet waar jouw doelgroep gevoelig voor is, kun je daar met je marketing op in spelen. Dat kan door middel van de boodschap die je overbrengt in je advertenties op social media, maar ook door gebruik te maken van de juiste kleuren die activeren. Zo wordt een ‘toevallige’ passant, een potentiële klant.

Zelf doen of uitbesteden?

Ja… Dan nu de grote vraag: Schakel je een marketingbureau in of zet je in-house je marketing op? Het antwoord op die vraag begint bij een inventarisatie van de werkzaamheden die er in jouw organisatie zijn wat betreft marketing en design. Wie houdt bijvoorbeeld social media bij en checkt de bijbehorende statistieken? Wie past jullie visitekaartjes aan als er een verandering moet worden doorgevoerd? Wie update de website? Wie zet Google AdWords in? Wie schrijft de blogs? Wie bedenkt de campagnes?

Het voordeel van een eigen marketingafdeling is natuurlijk dat je een snelle verbinding hebt en de marketeers middenin jouw bedrijf zitten. Dat helpt bij de interne positionering en maakt de lijntjes kort. Bovendien heb je dan zelf veel invloed. 

Het voordeel van je marketing uitbesteden, is allereerst dat je de tijd en de kosten bespaart om het zelf op te zetten. Bovendien weet een externe marketingbureau precies wat er nodig is om jouw gewenste resultaat te boeken en hebben zij meer mensen in dienst die in verschillende dingen goed zijn waardoor er voor iedere vraag een specialist is. Ook is het een voordeel dat een externe marketingafdeling altijd op de hoogte is van de nieuwste trends, gebruik maakt van de nieuwste tools en deze weet in te zetten. Het feit dat een marketeer buiten jouw bedrijf wat verder van je afstaat, kan ook in je voordeel werken. Een externe partij zal het waarschijnlijk eerder aangeven als er iets beter kan of anders moet, terwijl interne medewerkers nog wel eens ‘ja’ en ‘amen’ kunnen zeggen om de onderlinge band goed te houden of omdat ze de nodige inzichten niet altijd hebben. 

Klaar om van je ambities werkelijkheid te maken en ben je benieuwd of wij een match zijn? Neem contact met ons op en ontdek het universum van Appart.