Meer inzicht in je doelgroep? Creëer persona’s!

Goede marketing draait om weten hoe je je doelgroep bereikt. Een manier om dat te krijgen, is door persona’s op te stellen. Dat zijn fictieve personen die tot leven komen als stakeholder van je bedrijf, zoals bijvoorbeeld je klant. Zo kun je in beeld brengen waar de aanknopingspunten liggen, zodat je daar met de communicatie van jouw organisatie op in kunt spelen. Zo leg je een onmisbare basis voor al je marketing- en communicatie-uitingen!

Een persona is een zeer gedetailleerde beschrijving van een gebruiker van jouw producten of diensten en staat als het ware symbool voor je doelgroep of een segment daarvan. Door een of meerdere persona’s op te stellen, baken je je doelgroep(en) af en leer je hen vooral beter begrijpen. En dan met name zijn of haar behoeftes, ervaringen, doelstellingen en eventueel aankoop- of beslissingsgedrag. 

En wat heb je daar dan aan, hoor ik je denken? Nou, een simpel voorbeeld: als je precies weet welke online platforms door jouw doelgroep het meeste worden bezocht, voorkom je onnodige kosten door ook op andere platforms te adverteren. En als je weet dat jouw doelgroep zich eerder in het Limburgs aangesproken voelt dan in het Nederlands, is dat iets waar je in je communicatie rekening mee kan houden. Persona’s komen ook goed van pas bij het doorvoeren van grote veranderingen, zoals een nieuwe website of product. Wat zou jouw doelgroep doen als keuze x of y zou worden doorgevoerd?

Date

22-02-2023

Categorie

Marketing

Interne en externe persona’s

Je kunt persona’s ook gebruiken als jouw bedrijf verschillende stakeholders heeft. Op die manier kun je uitwerken welke behoeftes jouw stakeholders hebben, zodat je met je communicatie de zaken aan kan raken die voor hen belangrijk zijn. Ook intern kan het nuttig zijn om een persona te hanteren. Zo kun je namelijk inzicht krijgen in waar jouw medewerkers zich mee bezighouden en waar voor hen eventueel een struikelblok ligt. Als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers, kan een intern persona je dichter brengen bij het aannemen van de juiste persoon.

Laten we je een voorbeeld geven: Voor een van onze klanten uit de maakindustrie stelden we vier (sub)doelgroepen op. Het bedrijf is expert in industrieel onderhoud en machine-optimalisatie. Zij wilden graag inzicht in vier (sub)doelgroepen: hun eigen medewerkers, externe werkvoorbereiders, maintenance managers en inkopers. Het spreekt voor zich dat zij allemaal verschillende wensen, belangen en overdenkingen hebben. Door gericht met onze klant in gesprek te gaan, halen we informatie boven tafel waarmee we profielen hebben gecreëerd voor alle vier de stakeholders. Zo brengen we hun vragen en hun twijfels in kaart. Als we dan weten wat de problemen en uitdagingen van de persona’s zijn, kunnen we de klant adviseren hoe hij daarop in kan spelen met relevante informatie richting hun stakeholders. Zo ontwikkel je dus een communicatiestrategie die aansluit bij je doelgroep en laat je hen zien dat je ze echt begrijpt!

Hoe kom je aan de informatie?

Het lijkt misschien heel eenvoudig om een persona te maken, maar in de praktijk blijkt vaak het tegendeel. Vaak denken organisaties hun doelgroep goed te kennen, maar ligt wat ze weten behoorlijk aan de oppervlakte of hebben ze er simpelweg gewoon nog nooit heel uitgebreid over nagedacht. Weet jij bijvoorbeeld waar je (potentiële) koper echt wakker van ligt? Wat zijn of haar pijnpunten zijn? Welke beweegredenen heeft je doelgroep om jouw type product of dienst aan te schaffen?

Toch hoeft een ijkpersoon maken ook geen hogere wiskunde te zijn, mits je de juiste gegevens weet te achterhalen. Een samenspel tussen desk- en fieldresearch kan je een hoop relevante gegevens opleveren. Dankzij analysetools zoals Google Analytics kun je online data ophalen over je doelgroep, maar het is ook een mooie kans om diepgaand doelgroeponderzoek te gaan doen door met je doelgroep in gesprek te gaan. Door middel van diepte-interviews haal je informatie op over hun pijnpunten en fijnpunten, doelstellingen en angsten. 

Door dit soort diepgaand onderzoek te doen naar jouw doelgroep(en), ontdek je touch points waar jij met de communicatie van jouw organisatie op in kunt spelen. Zo leer je dus hoe jij je doelgroep (of een segment daarvan) kunt bereiken met gerichte communicatie die aanzet tot actie! Wil jij aan de slag met persona’s, maar weet je niet zo goed hoe? Of ben je benieuwd wat deze verdiepingsslag jou kan brengen? Neem vrijblijvend contact met ons op! Wij gaan graag met je rond de tafel om jouw doelgroep(en) te bespreken!