Meer uit je (email)marketing halen met minder moeite: het klinkt te mooi om waar te zijn, maar toch is het dankzij Marketing Automation binnen handbereik. Meer inzicht in je potentiële klanten en het juiste bericht op het juiste moment, dat is de crux. In dit artikel bespreken we wat Marketing Automation inhoudt, hoe het in grote lijnen werkt en wat de voordelen zijn.
Date
Categorie
Marketing Automation is een tactiek waarmee je prospects kunt opwarmen door de inzet van gepersonaliseerde en herbruikbare content. Het primaire doel is om prospects om te toveren tot klanten, upsell te creëren bij bestaande klanten en loyaliteit te stimuleren.
Een goede Marketing Automation-strategie neemt elke fase van de klantreis in acht. Zo kun je de boodschappen die je verstuurt aanpassen aan de specifieke fase waarin de klant zich in bevindt. Heeft iemand een product in zijn winkelmandje gelegd, maar nog niet afgerekend? Stuur hem een herinnering en de kans is groter dat hij alsnog overstag gaat. Heeft iemand onlangs een koffiezetapparaat gekocht? Dan is de kans groot dat zij enkele maanden later de filters moet vervangen. Dit is een goed moment om automatisch een mailtje de deur uit te doen en die nieuwe filters nog eens aan te prijzen.
Er zijn verschillende Marketing Automation-pakketten op de markt die allemaal grofweg dezelfde kernfunctionaliteiten hebben. Bij Appart hebben we ons verder verdiept in de mogelijkheden van Sharpspring, een pakket dat talloze mogelijkheden en adequate ondersteuning biedt tegen een relatief gunstig tarief.
Sharpspring is met name gebaseerd op Lead Tracking. Vanaf het moment dat iemand zijn gegevens achterlaat kun je precies zien welke pagina’s vanaf dat moment bezoeken en in welke content ze het meest geïnteresseerd zijn. Uiteraard dien je hiervoor een opt-in aan te bieden. Hoe meer acties iemand uitvoert op je website of hoe vaker iemand klikt op een link in een mail, hoe groter de kans dat ze in je product of dienst geïnteresseerd zijn. Zo kan de Sales-afdeling precies zien wanneer iemand klaar is voor een gesprek.
De mogelijkheid om zogenaamde workflows te bouwen is de tweede ruggengraat van Sharpspring. Je bepaalt van tevoren welke leads op welk moment van de funnel een bericht ontvangen. Zie hierlangs het voorbeeld van een (fictief) reisbureau:
Dit voorbeeld is natuurlijk vrij simpel, maar zo’n workflow kan eenvoudig worden uitgebreid met allerhande filters en acties, waardoor er een hele infrastructuur aan marketingboodschappen ontstaat.
Hoewel de mogelijkheden van Marketing Automation niet binnen één blog te vangen zijn, doen we toch graag een poging om de vijf grootste pluspunten voor je op te sommen:
1. Je krijgt een beter beeld van je leads
Met behulp van Marketing Automation pakketten zoals Sharpspring kun je leads gemakkelijk tracken vanaf het moment dat ze voor het eerst hun gegevens achterlaten, bijvoorbeeld door een contactformulier in te vullen. Je kunt een uitgebreider klantprofiel opbouwen, zonder dat je ze het hemd van het lijf hoeft te vragen. Zo krijg je een steeds beter beeld van de persoon aan de andere kant van het scherm en kun je ook kiezen voor een passende benadering vanuit de Sales-afdeling.
2. Je kunt content makkelijker personaliseren
Doordat je beschikt over meer informatie over je bezoeker kun je je content ook makkelijker personaliseren. Aan de hand van de data die je over iemand hebt verzameld, kun je een persona aan hem of haar toewijzen. Een persona is een fictieve beschrijving van een persoon die bepaalde stereotype kenmerken vertoond. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende persona’s opstellen op basis van de functie die iemand heeft. Je zou het taalgebruik in je mailings anders kunnen toepassen voor een directeur in vergelijking met een medewerker van de marketingafdeling.
3. Je kan efficiënter werken op grote schaal
Emailmarketing is niet nieuw, maar personalisatie is een trend die de laatste jaren flink doorzet. Als je een klein klantenbestand beheert is het vrij eenvoudig om iedereen persoonlijk te mailen, maar als je duizenden contacten beheert is dat eigenlijk onbegonnen werk. Door workflows op te zetten creëer je een soort blauwdruk voor de klantreis die elk nieuw contact op dezelfde manier doorloopt. Je hoeft maar één keer alle content op te stellen en vorm te geven, daarna gaat het balletje vanzelf rollen.
4. Je blijft ‘on-top-of-mind’ bij klanten.
Door systematisch na te denken over campagnes en klantreizen zul je zien dat je veel meer aan je klant te vertellen hebt dan je zou denken. Je hoeft niet telkens een ellenlang verhaal op te stellen, maar een kort en bondige mededeling over een nieuw product of een lopende promotie is vaak al genoeg om weer even de aandacht te trekken en conversie te genereren. Met behulp van emailtemplates maakt Marketing Automation het makkelijker om snel nieuwe mailberichten op te stellen, zonder de grip op het ontwerp te verliezen.
5. Je kan voor elke marketingactie snel een nieuwe landing page bouwen
Net als voor het opstellen van e-mails, kun je bij het bouwen van landing pages gebruikmaken van handige templates. Zo heb je geen programmeerkennis nodig om een speciale pagina voor een marketingactie binnen jouw eigen domein te bouwen. Zo bespaar je tijd en geld en kun je ook nog eens de statistieken van je campagnes in hetzelfde systeem inzien.
Marketing Automation heeft dus veel potentie. De losse onderdelen zoals uitgebreide dataverzameling, contentcreatie en workflows vormen samen een sterk geheel. Daarmee bouw je aan een uitgebreider marketingplan terwijl je minder handelingen hoeft te verrichten.