Je website is up and running, je schrijft fanatiek aan je blogs en de techniek van je website is helemaal in orde… Toch blijft het aantal bezoekers op je website tegenvallen. Hoe dit kan? Een gebrek aan aandacht voor de 3e pijler binnen zoekmachineoptimalisatie, populariteit.
Date
Categorie
Wanneer we kijken naar welke elementen een rol spelen binnen het hoger scoren in Google kunnen wij deze opdelen in 3 categorieën. Techniek, content en populariteit.
Onder techniek valt alles wat er aan de achterkant gebeurt, zoals een snelle website, de juiste codering, het gebruik van de juiste tags, et cetera.
Onder content vallen de blogs, maar ook podcasts, video’s (op YouTube), whitepapers, checklist en alle andere vormen van informatie die je publiceert.
Waar we nu verder op zullen inzoomen is populariteit. Dit gaat hoofdzakelijk nog altijd over linkbuilding. Het is misschien niet zo sexy, maar het droog aanvragen van links van andere websites naar de jouwe is nog steeds één van de meest effectieve manieren om het verschil te maken en bovenin de zoekresultaten op te duiken. Ook anno 2020 nog.
De mate waarin andere websites naar jouw website linken, is voor Google (en andere zoekmachines) nog altijd één van de meest effectieve manieren om te bepalen hoe populair je bent. Er lijkt weinig aandacht voor te zijn binnen de online marketing wereld, maar dat valt reuze mee. We praten er alleen niet zo veel over als over de nieuwste functies op Facebook, LinkedIn of TikTok.
Waarom? Misschien omdat het qua werk toch een beetje lijkt op boekhouden. Het moet gebeuren, maar echt opwindend is het niet. Behalve dan als je een echte SEO-nerd bent zoals ik ;).
Het schrijven van blogs voor andere websites is een zeer effectieve methode van linkbuilding. Sterker nog, je leest nu zo’n gastblog ;). De samenwerking tussen ons (DGOC) en Appart wordt juist hiermee bekrachtigd. We linken naar elkaar en uiteraard mag Appart ook een gastblog voor ons gaan schrijven.
Daarnaast zoek ik altijd naar sites waar de autoriteit hoog is. Zo vind je gastblogs van mij op de bekende platformen Frankwatching, Managementboek en IMU. Deze websites zijn populair en hebben daarmee meer invloed op het effect van je linkbuilding strategie.
Het opbouwen van links via een netwerk of combinatie van netwerken is nog altijd zeer effectief. Dit is echter lastig om zelf uit te voeren, omdat je hiervoor toegang moet hebben tot een verzameling van sites of blogs. Daarnaast moet je het beheer hebben over pagina’s met link overzichten, zoals startpagina’s en klonen daarvan.
Daarom is het logisch om dit stukje uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau, zoals het onze.
De essentie is simpel, binnen zo’n netwerk worden blogs gepubliceerd en links aangemaakt met de juiste zoektermen (i.e. woorden waarop je gevonden wilt worden) in de linktekst en Google geeft daar een bepaalde waarde aan. Uiteindelijk wordt dit een optelsom en gaan posities stijgen.
Naast gastbloggen is dit de meest voorkomende vorm van linkbuilding.
We eindigen dit blog met de meest waardevolle vorm van linkbuilding, namelijk linkbuilding via PR.
Het idee is dat je periodiek, bijvoorbeeld 6 keer per jaar, naar buiten komt met een persbericht waarmee je echt waarde toevoegt en iets nieuws brengt. Dit kan gaan over een productlancering, een onderzoek dat je hebt laten uitvoeren of een ontwikkeling in jouw markt. In zo’n persbericht neem je dan relevante links mee en je zult zien dat vele nieuwswebsites je persbericht 1-op-1 overnemen en je zo heel snel aan een heleboel waardevolle links zult komen.
Deze blog wordt je aangeboden door onze SEO-partners van DGOC. Wil je meer uit je linkbuilding strategie halen? We brengen je graag met ze in contact voor een adviesgesprek.