What’s in a name: Is het Apart of Appart Media?

Afgelopen maand vierden wij ons vijfjarig jubileum. Om stil te staan bij deze bijzondere mijlpaal, hebben we onze medewerkers en relaties de vraag gesteld: “Wat is volgens jou nu écht Appart Media?”. Hoewel de meeste antwoorden rooskleurige herinneringen bij ons opriepen, keken we van één ding op: er heerst nogal wat verwarring over de uitspraak van onze naam. Hoe zit de vork nu in de steel?


Er zijn vele manieren om de bevolking in 2 groepen op te delen. iPhone of Android? Coca Cola of Pepsi? Toiletpapier netjes vouwen of toch liever opfrommelen? Eerst de muesli en dan de melk of juist andersom? Het zijn klassieke vraagstukken waar iedereen wel een mening over heeft. Sinds kort hoort de kwestie rondom Appart Media daar dus ook bij. Grofweg de helft zegt ‘A-part’ media, zoals we het Nederlandse woord ‘apart’ uitspreken. De andere helft gaat voor een Engelse inslag en zegt ‘app-art’, verwijzend naar smartphoneapplicaties. Wat is nu technisch correct?

Hoe maak jij je muesli-ontbijt?

Date

04 November 2018

Categorie

Strategy
Auteur
Joy Mertens
Strateeg

Een vlugge blik in het woordenboek levert al niet veel verheldering op. Volgens de Dikke Van Dale schrijf je het woord ‘apart’ nog altijd met slechts één p. Toch is het Appart Media, met twee p’s. Waarom gebruiken we zo’n ap(p)arte spelling? Toen Appart Media vijf jaar geleden het levenslicht zag, wilden we ons in eerste instantie focussen op het ontwerpen en ontwikkelen van apps. De populariteit van mobiele applicaties zat sinds 2008, toen Apple de App Store introduceerde, stevig in de lift. Het aantal gedownloade apps nam exponentieel toe en het leek dan ook een goed idee om de term ‘app’ in onze bedrijfsnaam te verwerken.

Mobiele applicaties waren voor een lange tijd ontzettend populair en het leek er ook lange tijd op dat ze dat zouden blijven. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en neemt het aantal apps dat mobiele gebruikers per maand downloaden al een tijdje af. Vroeger bulkten onze smartphones van de apps, vaak zo veel dat het geheugen van de telefoon overliep. Tegenwoordig heeft de gemiddelde smartphone-gebruiker een vaste kern van zo’n tien à vijftien apps die hij of zij regelmatig gebruikt.

Apps zijn nog steeds onmisbaar, en daarom ook zeker niet ‘slechts een hype’. De populariteit neemt echter af omdat mobiele websites steeds krachtiger worden. Apps worden zo voor veel doeleinden overbodig. Waarom zou je een app installeren voor iets wat prima in je browser kan? Het uiten van onze creativiteit is al vanaf het prille begin de tweede kernwaarde van Appart Media. Vandaar dat we ‘art’ hebben toegevoegd aan het stukje ‘app’ in onze naam. Onze designs en concepten komen voort uit een vergaand begrip voor onze relaties en hun beweegredenen. Wat wil hij of zij bereiken en uitstralen? Hoe spreken we de consument aan op een visueel bevredigende manier? Op basis daarvan laten we graag onze fantasieën de vrije loop. Al snel bleek dat er meer vraag was naar creatieve ideeën zoals websites, huisstijlen, fotografie en video dan naar de mobiele apps.

Er is in vijf jaar tijd veel veranderd. Vele superhelden hebben zich bij het team gevoegd, waardoor onze creaties in de loop der tijd steeds geavanceerder werden. We zijn daarnaast een aantal keren van gedaante verwisseld, zowel qua uiterlijk als qua locatie. Desondanks is de term ‘Appart’ altijd blijven hangen.

In het begin sprak bijna iedereen onze naam uit als ‘App-art Media’, zoals het oorspronkelijk bedoeld was. Inmiddels is ook de uitspraak ‘A-part Media’ behoorlijk populair. Stiekem vinden we die verschuiving helemaal niet erg. De nadruk niet ligt bij lange na niet meer op het maken van apps, maar juist op het maken van aparte dingen. We maken ons sterk voor producten, designs en boodschappen die een verhaal vertellen en die je aandacht grijpen. Zo proberen we altijd op een unieke en persoonlijke manier onze klanten te helpen met het bereiken van hun ultieme doel – ongeacht hoe ze onze naam uitspreken.

Auteur
Joy Mertens
Strateeg

Our superhero

Joy is één en al oor als iemand zijn of haar verhaal doet. Daarom weet hij keer op keer een uitstekende inschatting maken van de wensen van onze klanten. Met zijn analytische skills adviseert hij jou over strategieën en de juiste inzet van middelen om zo de doelen te behalen. Des te complexer de zaak is, des te meer zijn interesse gewekt wordt. Met plezier brengt Joy iedere wirwar aan creatieve ideeën en wensen terug tot een sterke merkstrategie met concrete doelstellingen. Wanneer hij thuiskomt, zoekt hij graag op Netflix een maffiafilm uit of duikt hij met vrienden de kroeg in. Ook draagt Joy bij aan de organisatie van de Sjtasiefestasie. Daar houdt hij zich bezig met de technische productie: een hobby die hij nog over heeft gehouden aan zijn opleiding tot geluidstechnicus. Handig met zijn hoofd en zijn handen dus, onze Joy! 

Aantrekkelijkste werkgever van Roermond 2021