Zakelijk opvallen op Instagram: dit moet je weten

Wereldwijd heeft Instagram maar liefst 1 miljard actieve gebruikers, waarvan 5,9 miljoen Nederlanders. Zo’n 3,7 miljoen van hen opent iedere dag de app om door hun tijdlijn vol met influencers, mooie kiekjes en pakkende advertenties heen te scrollen. Al meer dan 200 miljoen merken zijn actief op Instagram en 80% van alle gebruikers geeft aan merken te volgen. Foto’s op Instagram krijgen gemiddeld 25% meer respons dan foto’s op Facebook. Het is dus een ideaal platform om in te zetten als marketingtool! 

Date

15 July 2021

Categorie

Marketing
Auteur
Bregje Simons
Content marketeer

Wacht even hoor… Insta-wattes?

De kans dat je anno 2021 nog nooit van Instagram gehoord hebt, acht ik klein. Maar voor het geval je de bomen niet meer ziet in de online jungle, stel ik het socialmediakanaal even aan je voor: Instagram is het meest visuele en interactieve platform van deze tijd. Met behulp van foto’s en video’s creëer je content die je richt op je bestaande en potentiële klanten. Die content plaats je op jouw wall en/of in je stories.

De kracht van zakelijk Instagram zit hem in de combinatie van twee beproefde marketing ingrediënten: beeld en interactie. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen visuele content sneller verwerken dan tekst. Dit maakt Instagram het ideale medium om mensen kennis te laten maken met jou, je bedrijf en jouw producten of diensten. Als je met een business account gebruik maakt van Instagram, kun je een hoop extra’s toevoegen zoals advertenties en call-to-action buttons. Ook krijg je toegang tot een heleboel statistieken die je een gedetailleerd inzicht bieden in jouw doelgroep en dus (potentiële) klant. Daar kun je in je marketing weer mooi gebruik van maken!

Oké, interessant. En welke features kan ik dan zakelijk inzetten?

Hashtags 
Foto’s worden op Instagram geindexeerd door middel van het gebruik van hashtags. Met behulp van de hashtags die je kunt plaatsten in de caption van je bericht trek je nieuwe bezoekers naar jouw pagina en vergroot je daarmee ook de kans op nieuwe volgers. Populaire Instagram hashtags zoals Coca Cola's #ShareaCoke en Calvin Klein's #MyCalvins zijn klassiekers geworden. Deze grote brands zijn hierdoor nog meer herkenbaar. Ook al is jouw bedrijf geen multinational, effectief gebruik van hashtags kan wonderen verrichten en jouw bedrijf onderscheiden van de meute.

Tip van Appart: Gebruik maken van de juiste hashtags zorgt er voor dat je bij zoekopdrachten die je doelgroep doet, verschijnt. Vraag je je af welke hashtags belangrijk zijn voor jouw posts en waar je op gevonden wilt worden, dat kun je het best onderzoeken door te kijken naar vergelijkbare pagina’s van concurrenten. In een Instagram post kan je maximaal 30 hashtags gebruiken. Het is slim om deze allemaal te gebruiken om zo veel mogelijk mensen te kunnen bereiken!

Instagram Shopping
Dit is de nieuwste, super effectieve feature van Instagram. Het biedt de mogelijkheid om je product via ‘tagging’ te verkopen. Je voegt dan aan de foto die je post een link toe die direct naar dat product op de webshop leidt. Voordeel is dat Instagram gebruikers dan dus direct doorklikken naar jouw webshop en zij daar de Instagram-app niet eerst voor hoeven te verlaten. Dit betekent: sneller, eenvoudiger en vertrouwd kopen. 

Instagram Stories
Wanneer je Instagram opent, zie je bovenaan kleine rondjes met profielfoto’s. Hier zijn de stories te vinden van profielen die jij volgt. Voor alles wat er in je opkomt is hier plek. Dit kun je doen aan de hand van foto’s en video’s en er zijn allerlei leuke opties om mee te spelen, zoals het toevoegen van locaties, gif-jes, tekst. Wanneer je een post geplaatst hebt, kunnen jouw volgers deze 24 uur lang zo vaak bekijken als ze willen. Omdat het een beetje vergelijkbaar met vloggen, leent Instagram Stories zich perfect voor Employer Branding. Je kunt namelijk een kijkje achter de schermen geven in jouw bedrijf en jouw onderneming echt een gezicht geven! 

Samenwerkingen aangaan met influencers
Ja, we vliegen nog een nieuw begrip binnen. Influencers zijn, zoals de letterlijke vertaling eigenlijk al zegt, mensen die invloed hebben op het koopgedrag van volgers. Het zijn online beroemdheden met een groot bereik, die producten of diensten promoten in ruil voor geld. Door met hen samen te werken maak je gebruik van hun bereik. Vaak is het feit dat een influencer een bepaald(e) product of dienst gebruikt een trigger voor volgers om het product of de dienst ook te kopen. 

En wat levert dat nou op, zo’n business account?

De invloed van het socialmediakanaal heeft de laatste jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt. Uit onderzoek van Facebook IQ blijkt dat Instagram een ​​platform is dat niet alleen je doelgroep prikkelt, maar ook helpt in het achterlaten van een positieve indruk op potentiële klanten. Bovendien kan gebruik maken van Instagram ook daadwerkelijk de verkoop stimuleren. 

Wil jij nou ook aan de slag met Instagram voor jouw bedrijf? Bekijk dan hier onze whitepaper voor meer informatie!   

Auteur
Bregje Simons
Content marketeer

Our superhero

Al haar hele leven is Bregje goed met woorden. Het kwam dan ook niet als een verrassing dat ze als schrijver aan het werk is gegaan. Dankzij haar kennis en ervaring als journalist weet ze hoe belangrijk het is de juiste vraag te stellen om een goed verhaal op papier te zetten. Op geheel eigen wijze zorgt Bregje ervoor dat je in een gesprek met haar op je gemak voelt. Ze is in haar element als ze een informatieve of een creatieve tekst mag afleveren. Ze heeft een oog voor kwaliteit en is commercieel ingesteld. In haar vrije tijd vindt ze het heerlijk om in de keuken te staan. Ook met een intensieve krachttraining in de sportschool maak je haar blij. Ze heeft voorgaande jaren dan ook als personal trainer en gezondheidscoach gewerkt. Bregje houdt ervan om goede gesprekken te voeren en tot de kern te komen van je boodschap: essentiële ingrediënten voor een goede content marketeer.

Aantrekkelijkste werkgever van Roermond 2021