Het straatbeeld wordt nog altijd gesierd door joekels van billboards, advertenties staan op haast elke pagina van de krant en met een beetje pech hangen we wekelijks met een energiemaatschappij aan de telefoon. Toch wordt marketing steeds persoonlijker en meer impliciet. In plaats van wanhopig op zoek te gaan naar nieuwe klanten, weten steeds meer bedrijven ze op een natuurlijke manier aan zich te binden met behulp van Inbound Marketing. In deze blog bespreken we wat Inbound Marketing inhoudt, waarom het voor jouw onderneming voordelig kan zijn en hoe je er in 5 eenvoudige stappen mee aan de slag kan.
Date
Categorie
Bron: Dutch Cowboys
Inbound marketing is de tegenhanger van de klassieke offline marketing, oftewel outbound marketing. Outbound marketing technieken zijn vanuit het oogpunt van de consument vaak ongevraagd. We zitten immers zelden te wachten op het volgende reclameblok dat onze favoriete serie bruut onderbreekt of een telefoontje van een opdringerig callcenter. Bij inbound marketing draait het er juist om dat je zoveel mogelijk op een natuurlijke manier voorziet in de behoefte van je doelgroep. Het is een vorm van pull-marketing met als doel om de klant te inspireren door het verspreiden van waardevolle content. Door concrete antwoorden te geven op de vragen die bij je doelgroep spelen, komt jouw onderneming vanzelf bovendrijven. Je trekt als het ware klanten binnen met jouw kennis, in plaats van ze een schreeuwerige advertentie door de strot te duwen.
Laten we vooropstellen dat in- en outbound marketing vaak hand in hand gaan. Hoe de verhouding tussen beide marketingvormen moet liggen, hangt onder andere af van je branche. Soms zijn klassieke outbound strategieën nodig om bewustwording van je merk te creëren. Speelt jouw bedrijvigheid zich voornamelijk online af? Dan is inbound marketing waarschijnlijk toch nét iets relevanter: je klanten zullen dan namelijk ook eerder online op zoek gaan naar antwoorden.
Omdat consumenten zelf die eerste stap zetten, zijn ze meer gemotiveerd om een antwoord te vinden. Blijk je een bevredigend antwoord te hebben? Dan zullen ze naar alle waarschijnlijkheid ook met een positiever oordeel weer van je website vertrekken. Daarnaast zijn die bezoekers eerder geneigd terug te komen, zolang jij waardevolle content blijft bieden. Daarom is het effect van inbound marketing veel duurzamer dan dat van outbound marketing, waarbij de meerderheid van de bereikte personen niet eens in je aanbod geïnteresseerd is.
Inmiddels heb je misschien een eerste idee over hoe je Inbound Marketing kunt inzetten voor je eigen bedrijf. Niet? Geen paniek! Het is vaak minder lastig dan je misschien denkt. We zetten het voor je uiteen in vijf simpele stappen:
Bron: Google Trends
Weet jij wat er speelt bij je doelgroep? Waarin zijn ze bovengemiddeld geïnteresseerd? Ga eens na met welke zoekwoorden ze bij je terechtkomen of op welke trefwoorden ze zoeken op je eigen webpagina. Wat zijn de algemene trends binnen je eigen branche? Google biedt een hoop van die informatie in de vorm van Analytics of Google Trends. Schrijf content over wat er leeft in jouw vakgebied en wat potentiële klanten willen horen, dan is de kans groter dat je gevonden wordt en vertrouwen wint.
Schrijven is één ding, gevonden worden is een tweede. Met behulp van zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat je berichten zo hoog mogelijk in Google verschijnen. Eerder schreven we al een korte introductie over SEO en gaven we tips om je website beter vindbaar te maken.
Bezoekers genereren via de zoekmachine is een goed begin, maar zeker als je in wil spelen op de actualiteit of tijdelijke aanbiedingen aan de man wil brengen, kan het verstandig zijn om te adverteren op sociale media. Op het eerste gezicht lijkt een dergelijke promotie misschien op een ‘outbound’ techniek. Toch bieden moderne social media steeds meer mogelijkheden om een specifieke doelgroep te benaderen. Zo kun je bijvoorbeeld alleen mensen targeten de in de buurt van je onderneming wonen, of die eerder zichtbaar interesse hebben getoond in de onderwerpen die je aansnijdt.
Onze eigen 5e verjaardag wilden we natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Vandaar dat we er een social media campagne aan gewijd hebben.
Bron: Agilescrumgroup.nl
Perfect! Inmiddels weet je hoe je bezoekers naar je pagina kan lokken, maar we zijn er nog steeds niet helemaal. Nu begint eigenlijk pas het echte spelletje, namelijk ervoor zorgen dat die bezoekers klanten worden. Probeer de bezoeker tijdens of vlak na het lezen te prikkelen om door te klikken, of liever nog: een afspraak te maken of een bestelling te plaatsen. Link door naar andere relevante info in de teksten die je schrijft, bied je diensten nogmaals aan en verwijs naar je contact formulier. Schrijf je een blogpost voor je kledingzaak over de nieuwste modetrends? Link naar een artikel in je webshop! Ga op zoek naar interactie: elke reactie op je content is bijvoorbeeld een kans om een gesprek aan te knopen met een potentiële klant. Maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk om, al dan niet in een opwelling, conversies te doen op te pagina (bijvoorbeeld met behulp van Persuasive Design).
Trends zijn trends omdat ze veranderen. Daarom is het belangrijk dat je content mee verandert. Wat vandaag een ‘hot topic’ is, kan binnen enkele maanden uit de mode zijn, of juist andersom. Leer van welke content het goed doet en welke niet. Wat hebben de best scorende pagina’s of blogs gemeen? Het is waarschijnlijk dat soortgelijke berichten het in de toekomst ook goed gaan doen. Levert de moeite die je erin steekt niet het gewenste resultaat op? Probeer dan te achterhalen waar het misgaat. Heb je wel meer bezoekers, maar vinden er niet meer conversies plaats? Dan kan het zijn dat je bij stap 4 de mist in bent gegaan. Neem dan bijvoorbeeld de opbouw van je website nog eens kritisch onder de loep.
Of het nu gaat om het schrijven van knallende content, om het opstellen van een effectieve social media campagne of het optimaliseren van je conversiewaarden; wij van Appart Media helpen je graag bij het uitwerken van de perfecte inbound marketing strategie. Deel je verhaal via ons contactformulier en we ontvangen je graag op ons kantoor voor een bakje koffie en een goed gesprek.