Op de huidige arbeidsmarkt staan bedrijven voor een grote uitdaging: hoe trek je het juiste talent aan en behoud je je beste medewerkers? Employer Branding speelt hierin een cruciale rol. Maar wat houdt het precies in, wat zijn de voordelen en waarom is het zo belangrijk? In deze nieuwe blog leren we je alles over Employer Branding.
Date
Categorie
Veel mensen associëren employer branding direct met “een vacaturetekst,” maar het gaat om zoveel meer dan dat. Employer branding, ook wel 'werkgever-branding' genoemd, draait om hoe je als werkgever wordt gezien, wordt ervaren en welke strategische aanpak je hanteert om je bedrijf te positioneren als een aantrekkelijke plek om te werken.
Terwijl merk branding klanten probeert aan te trekken, richt employer branding zich juist op het aantrekken en behouden van talent. Met een standaard belofte van een “marktconform salaris” zul je medewerkers hoogstwaarschijnlijk niet meer binden maar speelt de vraag: “Waar staat deze organisatie voor en pas ik daarbij?” een steeds grotere rol in de keuze om ergens te werken. Het gaat om het creëren van een authentiek werkgeversmerk dat de juiste mensen aantrekt én, misschien nog wel belangrijker, te behouden.
Doordat de vraag naar werknemers groter is dan het aanbod, lijken de talenten die je aan wilt trekken de touwtjes in handen te hebben. Je werkgeversmerk is je grootste troef om ervoor te zorgen dat ze voor jouw bedrijf of organisatie kiezen.
Het bepaalt wie je aantrekt, wie je behoudt en hoe de wereld naar je organisatie kijkt. Maar heeft nog veel meer voordelen:
1. Eenvoudiger wervingsproces
Een solide werkgeversmerk trekt topkandidaten veel makkelijker aan. In een concurrerende arbeidsmarkt maken talenten hun keuzes op basis van meer dan alleen salaris en functie-inhoud. Ze willen werken voor bedrijven waar ze trots op kunnen zijn, waar ze vrijheid krijgen, in een cultuur die past bij hun normen en waarden. Door in te zetten op een sterke employer branding zorg je ervoor dat de meest gekwalificeerde kandidaten zich tot jouw organisatie aangetrokken voelen.
2. Betere reputatie
Wanneer medewerkers lang bij je werken en tevreden zijn, zullen ze dit ook willen uiten naar de buitenwereld toe, wat weer de algemene reputatie van je bedrijf zal versterken. Relaties, partners, en zelfs concurrenten, krijgen een positief beeld van een organisatie die bekendstaat als een goede werkgever. Dit straalt af op je merk als geheel, wat resulteert in meer vertrouwen en loyaliteit bij alle stakeholders.
3. Talentbehoud en loyaliteit
Een sterk werkgeversmerk helpt niet alleen bij het aantrekken van nieuw talent, maar ook bij het behouden van je huidige medewerkers. Werknemers die zich verbonden voelen met de waarden en cultuur van je bedrijf, zijn minder geneigd om op zoek te gaan naar andere mogelijkheden. Ze blijven langer bij je organisatie en zijn vaak betrokkener en productiever. Dit verlaagt niet alleen de kosten van personeelsverloop, maar zorgt ook voor een stabiele werkomgeving.
4. Grotere naamsbekendheid
Tevreden medewerkers delen positieve ervaringen. Of dat nu tijdens een familiefeest is of in een spontaan gesprek in een restaurant. Het vergroot in ieder geval de zichtbaarheid van je merk, zowel op sociale media als in persoonlijke kringen. Zo wordt je bedrijf aantrekkelijker voor zowel potentiële medewerkers als klanten, en je concurrentievoordeel neemt verder toe.
Wanneer je je werkgeversmerk opbouwt, kom je al snel de termen 'employer branding' en 'employee branding' tegen. Beide zijn cruciaal, maar ze hebben allebei een andere focus en doel.
Employer branding is jouw krachtige strategie om je bedrijf te positioneren als de ideale werkplek. Je communiceert wat jouw bedrijf uniek maakt, van je cultuur en waarden tot de voordelen die je biedt. Dit is jouw manier om te stralen in de gigantische ruimte van werkgevers.
Daarnaast heb je ook nog employee branding. Dit gaat om hoe je huidige medewerkers jouw organisatie vertegenwoordigen. Door het delen van persoonlijke ervaringen en positieve verhalen zijn ze de spontane en natuurlijke ambassadeurs van je bedrijf.
In feite werkt employer branding aan de buitenkant om nieuw talent aan te trekken, terwijl employee branding van binnenuit je merk versterkt. De synergie van beide invalshoeken zorgt voor een sterk merk als werkgever in een uitdagende arbeidsmarkt.
Wil je weten hoe je jouw werkgeversmerk naar een hoger niveau kunt tillen? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden om je positie als werkgever te versterken.
Onze marketing topper Eva Huirne is van alle markten thuis. Ze draait haar hand niet om voor een sterke tekst of een gedegen onderzoek naar de online positie van onze relaties!
Na een succesvolle stage in ons Appart universum kon ze geen afscheid nemen. We waren daarom ook blij dat ze bij ons aan de slag ging als junior online marketeer en daarmee een welkome aanvulling op ons team kan blijven. De rust die ze uitstraalt staat in schril contrast met haar harde werk. Nieuwe projecten vliegt ze met creatief enthousiasme aan en campagnes maakt ze sprankelend met haar originele ideeën. Haar dagelijkse werkzaamheden sluiten mooi aan bij haar studie waar ze nu druk mee bezig is, namelijk de Master International Business: Strategic Marketing aan de Universiteit Maastricht.
Eva maakt niet alleen grote, hoge en verre sprongen op marketing gebied, maar ze is ook sinds haar achtste fanatiek op de atletiekbaan te vinden! Daarnaast speelt ze saxofoon, leest ze veel boeken, snowboardt ze en bezoekt ze graag feesten en festivals. Haar brede interesses zet ze dagelijks in om de content tot grote hoogtes te brengen.
Ze maakt zelfs heerlijke monchoutaart volgens het recept van haar oma.